Batteri, litium, bil

Gjenbrukte batterier er bedre enn nye

Med metaller fra utrangerte elbilbatterier som råstoff har forskere produsert nye batterier som kan holde 50 prosent lenger enn de gamle.

Med metaller fra utrangerte elbilbatterier som råstoff har forskere produsert nye batterier som kan holde 50 prosent lenger enn de gamle.

Shutterstock

Antallet elbiler på veiene stiger raskt, og skeptikere har vært bekymret for at bilenes batterier i framtiden vil gi oss et alvorlig avfallsproblem.

Nå har forskere fra Worcester Polytechnic Institute i USA imidlertid vist at bilbatterier er faktisk er svært velegnet til gjenbruk.

elbil, batteri

Batteripakken i en elbil inneholder omkring 35 kilo nikkel, 20 kilo mangan og 14 kilo kobolt. Forskerne kunne utvinne om lag 90 prosent av disse metallene fra brukte batterier.

© Shutterstock

Bilenes litiumbatterier inneholder ikke bare litium, men også store mengder metaller som nikkel, mangan og kobolt.

Utvinning av disse metallene krever store ressurser, og elbilkritikere bruker metallforbruket som argument for at elbiler ikke er så grønne.

Dessuten peker de på at jordens forekomster av kobolt er begrenset, og at vi før eller senere vil slippe opp for det essensielle grunnstoffet.

For å teste batterienes gjenbrukspotensial senket forskerne fra Worcester Polytechnic Institute ned katoder – negative elektroder – fra utrangerte elbilbatterier i en mild syreoppløsning.

Gjennom kjemisk rensing klarte forskerne å utvinne 90 prosent av de ettertraktede metallene fra katodene og samtidig sortere ut urenheter i metallet.

På grunn av den høyere metallkvaliteten viste batterier produsert med de gjenbrukte metallene seg å være bedre enn helt nye batterier.

Etter 11 600 ladesykluser hadde de gjenbrukte batteriene mistet 30 prosent av kapasiteten sin. Nye batterier nådde ned på dette nivået allerede etter 7600 sykluser.

11 600 sykluser svarer til 32 års bruk hvis batteriet lades hver dag, men det er ikke vanlig.