Får hjelp fra dashboard
Den aller første prototypen var i luften i 2011, og i dag kan den elektriske dronen frakte en last på 200 kilo hele 40 kilometer på én oppladning.
Selskapet har samlet erfaring fra over tusen testflyvninger og har fått tillatelser til enda flere prøveflyvninger i byer som Helsinki, Hamburg og Singapore.
Ni litiumbatterier forsyner dronens 18 rotorer med strøm, og ifølge testpilot Paul Stone er dronene mye lettere å fly enn et helikopter takket være de mange rotorene og et elektronisk styresystem.
Stone forklarer til Reuters at i et tradisjonelt helikopter skjer det flere ting når man beveger på én spake, noe som stiller store krav til pilotens koordinasjonsevne.
Dronen, derimot, har et avansert elektronisk styringssystem som gjør den mye lettere å manøvrere, noe som er en stor fordel både ved avgang og landing.
Premiere som transportdrone
I tillegg til å fungere som lufttaxi kan dronen også brukes til godstransport, for eksempel mellom flyplasser, og til å frakte forsyninger til skip langt fra land.
Innen noen få måneder forventes slike oppdrag å bli realisert i Dubai, som også arbeider med flyvende førerløse taxier fra Volocopter og andre leverandører i årene som kommer.
Dubai forventes i tillegg innen et års tid å lansere en annen og mer jordnær førerløs taxitjeneste, selv om det «bare» blir i form av selvkjørende biler.
Så tross de ambisiøse målene for Paris blir den franske hovedstaden kanskje likevel ikke det første stedet med taxidroner.
Bygger droneflyplasser
I den nylig overstått testflyvningen i nærheten av Paris var Volocopter for øvrig vært involvert i hele reisen fra ankomsten til flyplassen til selve flyturen og den avsluttende landingen.
For det franske selskapet Aeroports de Paris, med ansvar for tre flyplasser, har åpnet portene for utbygging av sine anlegg med droneflyplasser.
Leder for regionsrådet for Paris, Valérie Pécresse, har i forbindelse med åpningen av den nye droneterminalen erklært at den franske hovedstaden har ambisjoner om å bli kjent for elektriske flyvninger.
«De olympiske leker i 2024 er en fantastisk mulighet for å presentere og lansere dette prosjektet», forklarer Pécresse i en pressemelding.
Hun understreker at utviklingen skjer med respekt for innbyggerne i Paris, og de flyvende og (nesten) lydløse maskinene over byenes by skal innføres for å redusere CO2-utslippene.