5 grunner til at Microsoft spanderer 620 milliarder på dataspillselskap

Windows-produsenten gjør seg klar til det neste store teknologiske skiftet, og det handler å overleve på lang sikt.

Windows-produsenten gjør seg klar til det neste store teknologiske skiftet, og det handler å overleve på lang sikt.

Shutterstock

Microsoft har nettopp kjøpt spillselskapet Activision Blizzard for 68,7 milliarder dollar, som svarer til svimlende 620 milliarder kroner.

Det er Microsofts største kjøp med god margin, mer enn 2,5 ganger prisen for LinkedIn, som Microsoft kjøpte i 2016.

Kjøpet vil gi Microsoft kontroll over flere av de mest populære spilltitlene. Det gjelder blant andre World of Warcraft, Diablo, Call of Duty og Candy Crush.

Men hvordan kan et spillselskap ha så stor verdi?

Her får du fem grunner.

Ny spalte innvier deg i ukens tekniske nyheter

Nicolai Franck Tech-klumme
©

Bak teknologispalten står Nicolai Franck, teknologiekspert med bred kunnskap om teknologi, dingser, internett og digitale tjenester.

Spalten er uavhengig, og ingen produsenter har betalt for å bli omtalt.

1. Dataspill er for alle – og en gigantisk industri som fortsetter å vokse

Microsoft sier det egentlig ganske klart i den pressemeldingen firmaet sendte ut i forbindelse med kjøpet: «Dataspill er nå den største og raskest voksende formen for underholdning».

Ifølge Microsoft er det i dag 3 milliarder mennesker som spiller dataspill. Forventningen er at det tallet har steget til 4,5 milliarder i 2030.

Derfor er det på mange måter en enkel strategisk investering på et område som vil fortsette å bringe nye og yngre brukere inn i Microsoft-universet mange år framover.

Investeringen vil gjøre Microsoft til verdens tredje største spillselskap, bare overgått av kinesiske Tencent og japanske Sony.

Dataspill er den mest dynamiske og spennende kategorien innen underholdning på tvers av alle plattformer og vil spille en sentral rolle i utviklingen av metaverset. Satya Nadella, CEO i Microsoft

2. Spill er snarveien til metaverset

Hvis man tror på den visjonen for framtidens internett som særlig Facebook-sjef Mark Zuckerberg satser voldsomt på, så vil en stor del av kommunikasjon, underholdning og arbeid om ikke lenge foregå i det som kalles metaverset.

Det vil si en tredimensjonal, virtuell verden der man iført et par digitale briller vil opptre som en digital kopi av seg selv og interagere med andre mennesker som befinner seg i det samme virtuelle rommet.

Kjøpet av spillselskapet Activision Blizzard handler ifølge Microsoft-direktøren nettopp om å posisjonere firmaet i den neste teknologiske tidsalderen:

«Dataspill er den mest dynamiske og spennende kategorien innen underholdning på tvers av alle plattformer og vil spille en sentral rolle i utviklingen av metaverset», sier Microsoft-sjef Satya Nadella i firmaets pressemelding.

I spillverdenen er det allerede mange som bruker mye tid i virtuelle universer der de i form av en avatar inngår i fellesskap og vennskap.

Det Microsoft har kjøpt, er både innhold og fellesskap som skal være med på å forme selskapets utgave av metaverset.

3. Millioner av nye abonnenter til Game Pass

Microsoft har fortsatt ikke røpet om de vil gjøre en eller flere av de nyinnkjøpte spilltitlene eksklusive på firmaets abonnementstjeneste Game Pass.

Men det er ingen tvil om at Game Pass vil få mange nye betalende brukere når flere av de populære spilltitlene blir lagt til.

Game Pass – som kan beskrives som et Netflix for spill – har i dag 25 millioner brukere.

Med kjøpet får Microsoft eierskap til en rekke av de mest populære spillene til konsoll, pc og ikke minst mobile enheter.

© Microsoft

4. Kjøper 400 millioner brukere – mange av dem unge

Noe av det viktigste de store teknologiselskapene får med på kjøpet når de overtar andre firmaer, er brukere.

Microsoft angir selv at Activision Blizzard har nesten 400 millioner månedlig aktive brukere.

Selv om digitale spill er for menn og kvinner i alle aldre, så er det uten tvil mange unge som nå blir Microsoft-kunder.

Den målgruppen er viktig for alle selskaper, men kanskje særlig for Microsoft, som ikke har så mange produkter som appellerer til yngre brukere.

Microsoft får flere populære mobilspill med på kjøpet, som for eksempel Candy Crush.

Mobilspill er noe Microsoft så langt ikke har hatt, og det har vært et problem siden de fleste spillinntekter stammer fra mobiltelefoner.

5. Vil kunne styre sin egen skjebne – og unngå en gjentakelse av den mobile tidsalderen

Microsoft vil være klare når det neste teknologiske skiftet skyter fart.

Selskapet kan ganske enkelt ikke risikere en gjentakelse av det som skjedde i den mobile tidsalderen, da Apple og Google tok hele markedet.

Hvis metaverset blir det helt store, noe både Mark Zuckerberg og Satya Nadella satser på, er det fire ting man trenger:

  • digitale briller/headset
  • operativsystem
  • appbutikk
  • apper (plattformer, spill, univers og opplevelser)

Microsoft har fortsatt ikke en digital brille som er rettet mot vanlige forbrukere. De har imidlertid for lengst utviklet sitt eget HoloLens-headset, sitt eget operativsystem og sin egen appbutikk.

Men de har manglet populære spilltitler og opplevelser som kan brukes til et framtidig headset.

Det har de nå kjøpt, og firmaet er dermed i posisjon til å konkurrere med Apple, Google og Meta (tidligere Facebook) i den neste digitale tidsalderen.

Med andre ord: Den enorme investeringen på 620 milliarder kroner skal sørge for at selskapet kan styre sin egen skjebne siden de har klart et komplett produkt hvis – eller når – vi beveger oss fra mobilen til digitale briller.