Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

3D-printede ringer lyser opp fordi de innleirede bakteriene er aktive og produserer cellulose.

© MANUEL SCHAFFNER/PATRICK A. RÜHS
Teknologi - 3d-utskrift

3D-printede bakterier fjerner gift fra vannet

Forskere i Sveits har utviklet et nytt printmateriale som inneholder levende bakterier. Materialet kan brukes til å printe små, biokjemiske renseanlegg.

Hudceller og pizzadeig har for lengst funnet veien til 3D-printerne. Nå har turen kommet til bakterier.

Materialforskere fra ETH, Institute of Technology, i Zürich har utviklet et levende printmateriale, som de kaller Flink. Forskerne har blandet bakterier og næringsstoffer med hydrogel – en slags gelé – som holder de ulike elmentene sammen.

Med dette materialet kan de printe 3D-strukturer i en hvilken som helst fasong og utstyre strukturen med opptil fire ulike bakterier på en gang. Det kan gi helt nye egenskaper.

I et forsøk demonstrerte forskerne to måter å bruke materialet på. De printet et lite nett med bakterier som kan bryte ned fenol, et giftstoff fra blant annet plantevernmidler som truer elver og sjøer.

Det er allerede en kjent metode å sette bakterier til å bryte ned fenol – og annen kjemisk forurensning – men den har sine svakheter:

Det er vanskelig å holde orden på hvor bakteriene er i vannet, og bakteriene trenger energi i form av næringsstoffer som ikke alltid havner på riktig sted.

Med det nye printmaterialet kan et gjenbrukbart nett av bakterier sendes ut i vannet, og bakteriene har faktisk med en matpakke hjemmefra.

Forskerne printet også et skreddersydd plaster med en bakterie som produserer det sårlegende stoffet cellulose. I stedet for et flatt plaster, som er upraktisk på en albue eller et hode, kan printeren gi plasteret den helt riktige passformen.

3D-printet form med bakterier renser vann for olje. Teknikken kan brukes ved oljesøl.

© MANUEL SCHAFFNER/PATRICK A. RÜHS

Slik skriver 3D-printeren ut bakterier

Forskere velger først hvilke bakterier de vil bruke.

1. Bakteriene får næring og formerer seg i glass.
  2. En hydrogel tilsettes bakteriene og danner blekk.
  3. 3D-printer skriver ut blekket i den ønskede formen.

Se printeren i aksjon