Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

3D-printing blir 100 ganger raskere

Forskere kan nå forme 3D-figurer i en flytende substans kun ved hjelp av lys. Teknikken kan bane vei for en langt mer effektiv og utbredt bruk av 3D-printere.

Evan Dougherty, Michigan Engineering

Kjemikere ved University of Michigan i USA har funnet opp en ny måte å skape 3D-strukturer. Metoden er hundre ganger raskere enn den som brukes i dag.

Normalt fungerer 3D-printere ved å legge mange lag av et materiale oppå hverandre, slik at det gradvis oppstår en 3D-struktur. Med den nye teknikken tar strukturen form i et bad av en tyktflytende gele, som herder når den utsettes for lys med helt bestemte bølgelengder.

I det nye eksperimentet bruker forskerne en harpikslignende gele som herder når den blir truffet av lys med spesielle bølgelengder. Samtidig kan ikke geleen herde når den utsettes for ultrafiolett lys.

Derfor kan forskerne styre hvor geleen skal herde og bli til en tredimensjonal figur.

3D-figuren blir skapt i et bad av lys

Den nye 3D-modellen oppstår når bestemte områder i et kar av flytende gele får lov til å størkne. Forskerne styrer prosessen gjennom en balanse mellom ultrafiolett og blått lys som sendes gjennom karet.