Forskere: Så mange timer bør du sove hver natt 🎧

Du har kanskje hørt at du bruker en tredjedel av livet i drømmeland. Det svarer til åtte timers søvn hver natt. Men er det egentlig for mye – eller kanskje for lite?

Du har kanskje hørt at du bruker en tredjedel av livet i drømmeland. Det svarer til åtte timers søvn hver natt. Men er det egentlig for mye – eller kanskje for lite?

  • Behovet for søvn faller med alderen
  • Faste sengetider er viktig for nattesøvnen
  • Hvis du ikke får sove, bør du stå opp
  • Hjernen hviler seg når du sover
  • Snoozeknapen kan gi deg en bedre start på dagen

Du kjenner sikkert disse påstandene om søvn. Men er de egentlig sanne? Illustrert Vitenskap dykker ned i søvnens verden og lar vitenskapen felle dom over noen av de mest kjente søvnmytene.

Kroppen kommer ut av balanse hvis du sover mindre enn det anbefalte, for gjennom diverse søvnsykluser utfører hjernen din ulike oppgaver: Den foretar storrengjøring, lagrer minner og erfaringer, drømmer og fjerner avfallsstoffer, slik at du er uthvilt og klar til neste dag.

Mangel på søvn går derfor hardt ut over hjernens kognitive funksjoner, altså evnen til å konsentrere seg, ta opp ny kunnskap, tenke kritisk og handle raskt – alt sammen nødvendig for å kunne fungere til daglig.

Dessuten stiger risikoen for alvorlige helseproblemer hvis du over tid sover for lite.

Lytt til artikkelen og finn ut hvor lang tid du bør sove, og hva du kan gjøre for å forbedre søvnen.

Er du allerede abonnent? Les artikkelen her.