Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Coronavirus

2020 – Året som gikk i vitenskapens verden

Koronaen har satt sitt altoverskyggende preg på 2020 – men heldigvis har året også bydd på massevis av lyspunkter fra forskernes verden. Bli med på en tur i vitenskapens forrykende verden.

EFFEKTIVE KORONAVAKSINER UTVIKLET PÅ REKORDTID

Menneskeheten kan trekke et lettelsens sukk når legemiddelfirmaet Pfizer 9. november presenterer en vaksine som etter å ha vært testet av over 40 000 mennesker har vist seg å beskytte ni av ti mot koronaviruset.

Normalt bruker forskerne 10–15 år på å utvikle en ny vaksine, men Pfizer benytter seg av et nytt og relativt enkelt prinsipp som forvandler immunforsvaret til en slags indre vaksinefabrikk ved hjelp av en lurekode.

Kort etter Pfizers gjennombrudd kommer ytterligere to lovende vaksinekandidater på banen. Dermed er det håp om at vi snart kan se slutten på koronamarerittet.

corona vaccine

FRYGTINNGYTENDE DINOSAUR LEVDE UNDER VANN

I Marokkos ørken har paleontologer funnet fossilene av verdens første svømmende dinosaur – en kraftig hale og knusende kjever forvandlet den 15 meter lange spinosaurusen til elvenes fryktinngytende hersker.

Verdens første svømmende dinosaur

HAVFORSKER BYGGER HAVENES SVAR PÅ ROMSTASJONEN ISS

En internasjonal romstasjon – bare dypt under havoverflaten. Slik er det storstilte prosjektet som den franskfødte dykkeren og miljøverneren Fabien Cousteau presenterer 22. juli.

Ca. 18 m nede i dypet utenfor den karibiske øyen Curaçao skal Cousteau bygge havets svar på ISS i form av Proteus, et avansert undersjøisk laboratorium på 372 m2 – samme størrelse som en stor villa.

Opptil 12 forskere skal arbeide og leve i dypet mens de studerer havets dyr og planter. Proteus blir verdens desidert største undersjøiske forskningsstasjon og er mer enn fire ganger større enn tidligere undervannshabitater.

Basen i dypet skal omfatte ulike laboratorier, sovekabiner, kjøkken, oppholdsrom, bad og verdens første undersjøiske drivhus der beboerne kan dyrke sine egne grønnsaker.

Fabien Cousteau følger i dragsuguet til sin berømte bestefar, undervannsforskeren, forfatteren og filmprodusenten Jacques Cousteau, som var konge av dyphavet.

ROVER SKAL LETE ETTER LIV PÅ MARS

Den 58 m høye og 531 tonn tunge Atlas V-raketten skyter til værs fra avfyringsrampen i Cape Canaveral i Florida 30. juli.

Om bord er roveren Perserverance, som etter en ca. syv måneder lang reise skal lande i Jezero-krateret på Mars.

Den sekshjulede roveren er på størrelse med en bil og har en toppfart på bare 152 meter per time.

Med sine mange kameraer og avanserte instrumenter skal den selvkjørende roboten lete etter forhistorisk liv på og under Mars’ overflate.

Som noe banebrytende nytt har roveren selskap av et minihelikopter – det bare 1,8 kg tunge Ingenuity – som skal tjene som speider for Perseverance. Helikopterets batteri tillater en daglig flytur på opptil 90 sekunder.

Fartøyet skal utforske terrenget, teste flyforholdene og fungere som speider for roveren.

LEGEN REDIGERER GENER DIREKTE I KROPPEN FOR FØRSTE GANG

En amerikansk lege bruker gensaksen CRISPR direkte i kroppen i et banebrytende inngrep som skal gi en blind pasient synet tilbake.

I fremtiden kan teknikken brukes til å helbrede en lang rekke arvelige sykdommer.

Å få et virus sprøytet direkte inn i øyet høres ubehagelig ut. Men hos en amerikansk pasient tenner innsprøytingen 4. mars 2020 bokstavelig talt et lys i mørket og får samtidig forskere verden over til å juble.

Viruset er nemlig designet i laboratoriet og lastet med molekylære verktøy som skal rette en medfødt genetisk feil som har gjort pasienten blind.

Det er første gang noensinne legene bruker genredigeringsteknikken CRISPR direkte i menneskekroppen, og gjennombruddet gir håp om at legene snart vil kunne kurere andre arvelige sykdommer ved å endre pasientenes syke gener.

ILLUSTRERT VITENSKAPS ÅRBOK FOR 2020

Illustrert Vitenskaps store årbok gir deg et levende overblikk over hele året. Gled deg til timevis med underholdning med årets mest lovende oppfinnelser, viktigste oppdagelser og største dramaer.

Boken bugner av tankevekkende artikler og fengende bilder – du kan bl.a. lese om disse nyhetene:

• Soldrevet katamaran støvsuger verdens elver for plast.
  • Gigantisk dinosaur svømte og jaktet under vann.
  • Dansende stjerne bekrefter Einsteins spådommer.
  • Lege redigerer gener direkte i kroppen for første gang.
  • Avansert rover skal lete etter tegn til liv på Mars.
  • Luftens nye lyn demper overlydssmellet
  • Havforsker bygger havenes svar på romstasjon.
  • Oxford-forskere tester covid-19-vaksine.
  • SpaceX sender astronauter til ISS.
  • Kunstig sol skal løse klodens klimaproblemer.