Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Calbuco volcano
Naturen - Vulkaner

Vulkanutbrudd skaper frykt for nytt Pompeii

En vulkan i Chile er i utbrudd og sender en flere kilometer høy søyle av aske og røyk opp i luften. Myndighetene frykter et skred av aske lik det som utslettet oldtidsbyen Pompeii.

Uten varsel og for første gang siden 1972 er en vulkan kalt Calbuco sør i Chile i utbrudd og sender akkurat nå aske og røyk opp i flere kilometers høyde.

En gigantisk søyle strekker seg fra vulkanåpningen mot himmelen, noe som har fått myndighetene til å evakuere et område i en radius av 20 kilometer fra vulkanen.

VIDEO: Vulkan i Chile sender askesky mot himmelen

Vulkan vekker Pompeii-frykt

Myndighetenes største frykt er at søylen av aske vil kollapse på grunn av tyngdekraften, noe som vil sende en såkalt pyroklastisk strøm nedover fjellsiden.

En pyroklastisk strøm er en form for skred av overopphetet stein, giftige gasser og vulkansk aske. Strømmen kan ødelegge stort sett alt på sin vei og nå en hastighed på opptil 700 kilometer i timen.

Vulkanstrømmen er samme type som i år 79 jevnet byen Pompeii i Italia med jorden, da vulkanen Vesuv hadde utbrudd.

Slumrende vulkan siden 1972

Den 2003 meter høye vulkanen ligger nær havnebyen Puerto Montt og turistbyen Puerto Varas cirka 1000 kilometer fra Chiles hovedstad, Santiago.

Calbucos siste utbrudd for 43 år siden varte bare i fire timer, men i 1961 sendte et stort vulkanutbrudd en askesky helt opp i 12–15 kilometers høyde.

Chile ligger i vulkansentrum

Det er ifølge nyhetsbyrået Ritzau andre gang på kort tid at en vulkan sør i Chile har utbrudd.

1. mars var det en vulkan ved navn Villarrica som spydde ut aske og lava. Det var imidlertid bare snakk om et kortvarig utbrudd.

Chile ligger på den såkalte Ildringen og har med 500 potensielt aktive vulkaner verdens nest største forekomst av vulkaner– bare overgått av Indonesia.

Drepende vulkan ulmer

Ifølge forskerne er det bare et spørsmål om tid før verden på ny opplever et masseødeleggende utbrudd à la det som utslettet Pompeii.