Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Supervulkanen Yellowstone får krefter fra nedsunket plate

Steinmaterialet varmes opp og smyger seg inn under Yellowstone fordi en gammel kontinentalplate – på sin vei mot jordas indre – river i skorpen.

SHUTTERSTOCK

Den gigantiske supervulkanen under Yellowstone nasjonalpark i USA er drevet av helt andre geologiske krefter enn det forskerne trodde. Det tyder nye datasimuleringer på.

Hittil har teorien vært at supervulkanens kilde var et varmepunkt– en magmakanal som når helt inn til jordas kjerne.

Skaper nye øyer

Et varmepunkt er for eksempel årsaken til vulkanismen på Hawaii, og det er dette som har skapt øygruppen. Fordi stillehavsplaten beveger seg mot øst, har hvert utbrudd skapt en ny øy.

På samme måte ser det på overflaten ut til at supervulkanen i Yellowstone gjennom mange millioner år har flyttet seg, men geologene har aldri klart å finne kilden ved hjelp av seismologiske målinger.

Nye datasimuleringer som geologer fra University of Illinois i USA står bak, gir en forklaring på dette: Det finnes ikke noe varmepunkt.

Det er en annen teori som stemmer bedre med de seismologiske dataene. Ifølge forskerne er kilden en gammel kontinentalplate som for 200 millioner år siden ble skjøvet inn under den nordamerikanske platen.

På sin vandring ned i jordas mantel trekker den gamle platen – som har fått navnet Farallon – en annen plate med seg ned i dypet, nemlig den lille Juan de Fuca-platen.

Kollosale utbrudd

Samtidig trekkes magma fra mantelen østover, og det er den som kan stige opp mellom fragmenter av Juan de Fuca-platen og skape kolossale vulkanutbrudd.

En supervulkan er karakterisert ved at den kan spy ut over 1000 kubikkilometer aske i et enkelt utbrudd.

Forrige gang vulkanen under Yellowstone viste tenner, var for 640 000 år siden, da den blåste av lokket av stein og spredte 330 kubikkilometer aske over hele Nord-Amerika.

###

Magma samler seg under supervulkan

En liten tektonisk plate som kalles Juan de Fuca, går i oppløsning fordi en gammel plate trekker den med ned i dypet. Mellom bruddstykkene stiger det opp magma.