Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Yellowstone supervulkan

Superutbrudd skjer oftere enn tidligere beregnet

Forrige gang en supervulkan fikk et utbrudd var for minst 20.000 år siden – med voldsomme konsekvenser. Det neste utbruddet kan komme veldig snart, for de voldsomme utbruddene skjer oftere enn forskerne hittil har trodd.

SHUTTERSTOCK

Vulkaner er en geologisk trussel som kan bli utrolig destruktiv for hele kloden.

Hvis vi blir utsatt for et såkalt superutbrudd, vil 1000 gigatonn vulkansk aske bli slynget ut og dekke hele kontinenter.

Materiale vil også stige til værs, noe som kan føre til dramatiske og langvarige endringer i været.

Nytt anslag

Forskere fra University of Bristol har gjennomgått en database med geologiske målinger for å undersøke hvor ofte superutbrudd har skjedd.

Frekvensen av de store utbruddene er høyere enn vulkanologer mente tidligere:

– Det forrige estimatet fra 2004 var at superutbrudd har skjedd med 45 000–714 000 års mellomrom – lenger enn vår moderne sivilisasjon har eksistert. Men beregningene våre viser at det snarere er 5200–48 000 år mellom de eksplosive utbruddene – og 17 000 år er det beste anslaget til den typiske frekvensen, sier professor Jonathan Rougier fra University of Bristol.

Vulkan i Chile - Quetrupillan

TILBUD TIL DEG: Se solen forsvinne fra toppen av en vulkan

I år treffer en sjelden total solformørkelse naturområdet Lake District i Chile, og med Illustrert Vitenskap kan du oppleve det fantastiske fenomenet fra den beste utkikksposten – toppen av en vulkan.

Med solformørkelsen som den store finalen har vi satt sammen en uforglemmelig reise, der du kan nyte det beste Chile kan tilby – fra utsøkt gastronomi til naturskjønne vandreturer og utsikt til meteorsvermer som bader himmelen i stjerneskudd.

Jeg vil bestille min reise nå

Du kan faktisk velge å se solformørkelsen fra noen av Chiles mest ikoniske vulkaner – den sluknede stratovulkan Quetrupillan eller den aktive broren Villarrica.

Uansett hvilken vulkan du bestiger, vil du selvfølgelig være i selskap med dyktige guider, slik at din ferd opp i høyden er i trygge hender.

Tre raske om reisen:

• Hvor: Chile
  • Når: 9. desember – 15. desember
  • Hvorfor: En total solformørkelse på toppen av en vulkan er en opplevelse du aldri glemmer.

Bli med på et sant eventyr med Illustrert Vitenskap, og gi deg selv et minne for livet.

Men skynd deg – det er bare en begrenset mengde plasser!

Vis meg reisetilbudet nå

Vi har vært heldige

Geologiske data viser at de to siste superutbruddene skjedde for 20 000 og 30 000 år siden. Vi har derfor vært ganske heldige, mener forskerne som står bak beregningene.

De understreker også at naturen ikke er spesielt forutsigbar når det gjelder vulkanutbrudd. Det vil derfor være feil å si at det er på tide med et superutbrudd.

Ifølge forskerne skal beregningsmetodene i framtiden også kunne brukes til å lære mer om flere andre geologiske trusler – som for eksempel jordskjelv.

Atomsprengninger kan utløse supervulkan

På grensen mellom Kina og Nord-Korea troner den mektige supervulkanen Paektu. Det enorme magmakammeret under den 2700 meter høye vulkanen er rolig akkurat nå, men nordkoreanske atomprøvesprengninger kan vekke den slumrende kjempen, med katastrofale følger.

17 000 år er forskernes beste anslag for tiden mellom vulkanske superutbrudd. Likevel er det 20 000 år siden jorda opplevde et slikt utbrudd forrige gang.