Regnvær utløser vulkanutbrudd

Geologer har funnet en klar sammenheng mellom voldsomme regnskyll og vulkanutbrudd på Hawaii. Oppdagelsen innebærer at vi kan vente flere utbrudd på grunn av klimaendringene.

Den globale oppvarmingen gir oss villere vær i form av lengre tørkeperioder, flere orkaner og voldsomme regnskyll.

Nå tyder ny forskning på at klimaendringene også setter gang i geologiske prosesser som kan utløse vulkanutbrudd.

Forskere fra University of Miami i USA har oppdaget at utbrudd fra vulkanen Kilauea i Hawaii er forbundet med usedvanlig kraftige regnskyll som metter undergrunnen med vann, slik at det såkalte grunnvannsspeilet stiger.

Gigantisk utbrudd ledet forskerne på sporet

Det øker trykket på vulkanens magmakammer og utløser et utbrudd.

Forskerne kom på sporet av mekanismen da de lette etter årsaken til et stort utbrudd fra Kilauea i april 2018 som fortsatte i flere måneder.

Kraftig regn kan utløse et utbrudd fra vulkanen Kilauea på Hawaii, viser ny forskning. Regnet hever grunnvannsspeilet, slik at trykket på vulkanens magmakammer stiger. I 2018 utløste mekanismen et utbrudd som varte i flere måneder.

Kraftig regn hever grunnvannet

Regnsesongen på Hawaii varer fra november til mars. Noen år faller det ekstraordinært mye regn, og det får grunnvannsspeilet til å stige.

Trykket blåser proppen av vulkanen

Grunnvannet gjør at trykket i magmakammeret øker. Trykket presser ut lava gjennom kanaler. Den størknede lavaen blåses ut, og vulkanen får et utbrudd.

En gjennomgang av meteorologiske data viste at Hawaii i 2018 var utsatt for ekstra mye nedbør i årets første tre måneder, da det falt 2,25 meter regn – over dobbelt så mye som normalen på 0,9 meter.

Regnet har ifølge forskerne økt trykket på magmakammeret, slik at det ble høyere enn det har vært de foregående 50 årene.

Klimaendringer fører til flere utbrudd

Samtidig har regnvannet skapt sprekker i vulkanens størknede lava, som ellers virker som en propp som holder utbrudd tilbake.

For å undersøke om kraftige regnskyll har styrt rytmen i Kilaueas utbrudd, gransket forskerne historiske data helt tilbake til 1790.

Det viste seg at 60 prosent av vulkanens utbrudd i perioden på de 230 årene har funnet sted i løpet av regnsesongen.

Et kraftig utbrudd i mai 1924 har med stor sannsynlighet blitt utløst av ekstremt voldsomme regnskyll samme år, mener forskerne.

Den nye oppdagelsen innebærer at vi kan vente flere vulkanutbrudd på grunn av klimaendringene, og at regnskyll framover bør inngå i geologenes risikoberegninger for vulkanutbrudd.