Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Vulkan forbryder

På sporet av en massemorder

Lik dukket opp på oversvømte kirkegårder, snø falt om sommeren, og hungersnød spredte seg fra Sverige til Aztekerriket – en global katastrofe utspilte seg på midten av 1400-tallet. Men hva var det? I over 30 år har forskerne forsøkt å oppklare gåten. Nå snører nettet seg sammen rundt en mistenkt.

Triumferende lener den franske geologen Robert Delmas seg tilbake i laboratoriestolen sin i 1992. I en 550 år gammel iskjerne har han funnet det han lette etter – og mer til.

Tette lag av svovelsyre i kjernen avslører hvorfor verden på 1400-tallet ble rammet av naturkatastrofer og mystiske værfenomener: Et ødeleggende vulkanutbrudd dekket kloden med en gigantisk sky av aske og svovel.

Utbruddet var en av de mest ødeleggende begivenhetene i historien. Energiutladningen svarte til 2 000 000 atombomber, og eksplosjonen var så øredøvende at den kunne høres 200 mil unna.

Aske regnet ned fra himmelen, tsunamier dundret mot kysten, og solen ble formørket i flere år. Hungersnøden herjet, og titusenvis led sultedøden.

For 1400-tallets befolkning må ødeleggelsene ha virket som gudenes straff. Men for Robert Delmas og de andre geologene er det nå opplagt at en vulkan sto bak.

Men hvilken vulkan?

Jakten på svaret skal vise seg å bli en detektivoppgave av de helt store. Den neste tre tiårene leder jakten forskerne rundt hele kloden – fra vulkanøyer i det isdekkede Antarktis til undersjøiske kratre i tropene, fra analyser av gamle portrettrammer og beretninger om polske byboere som må padle gjennom oversvømte gater, til svenske somre som forsvant.

Og nå har nye spor dukket opp i den årelange etterforskningen: Gjerningsmannen har kanskje gått under jorden.

Iskjerner avslører forbrytelsen

Historien om vulkanen som forsvant, begynner i Antarktis sommeren 1984. Da boret en gruppe forskere opp iskjerner som fikk fellesbetegnelsen PS1. De inneholdt spor etter endringer i klimaet gjennom de foregående 1000 årene.

Sammensetningen av atmosfæren i fortiden kunne leses ut av innholdet av drivhusgasser i luftboblene i isen. Dessuten inneholdt isen spor etter vulkansk aktivitet i form av askekorn og sulfater, en type svovelforbindelser.

Iskerne iskerneboring Antarktis

Iskjerneboringer fra Antarktis avslørte et tykt lag av svovelsyre i lagene for årene omkring 1450 – et sikkert tegn på at et voldsomt vulkanutbrudd hadde funnet sted.

© Peter Rejcek/NSF

I åtte år lå iskjernene i en fryser før Robert Delmas og forskergruppen hans undersøkte dem i 1992. De franske forskerne lette nettopp etter spor av ukjente vulkanutbrudd og fikk virkelig jackpot.

I et utsnitt av isen fra omkring 68 meters dybde målte forskerne et veldig høyt nivå av klor og sulfater – stoffer som forbindes med vulkanutbrudd. Sammen med tykkelsen på syrelaget – 22 centimeter – indikerte iskjernen at et gigantisk vulkanutbrudd fant sted midt på 1400-tallet.

Et utbrudd som var stort nok til å transportere aske og svovel hele veien til Antarktis.

Mengden av (svovel)syre tyder på at vulkanutbruddets effekt på atmosfæren var betydelig i nesten tre år. Og at begivenheten sannsynligvis berørte hele kloden.
Robert J. Delmas, Severine Kirchner, Julie M. Palais og Jean-Robert Petit, 1992

For at syrelaget skulle kunne undersøkes nærmere, ble et utsnitt av isen smeltet på en varmeplate. Smeltevannet ble deretter ledet inn i et analyseapparat sammen med blant annet stoffet metyltymolblått (MTB).

MTB danner et fargestoff når det reagerer med sulfationene i smeltevannet. Vannet strømmer deretter gjennom en såkalt absorpsjonscelle, der en lampe lyser gjennom vannet.

En høy konsentrasjon av sulfat vil absorbere mye lys, mens en lav konsentrasjon vil absorbere lite lys. Jo høyere konsentrasjonen av sulfat-ioner fra iskjernen er, desto mindre lys vil det altså komme ut på den andre siden.

Og lysmengden som trengte gjennom isprøven til Delmas og kollegene, var forsvinnende liten.

Megautbrudd kjøler ned kloden

Det å bruke isprøver for å si noe om atmosfæren i fortiden er ikke noe nytt. På 1950-tallet oppdaget den danske fysikeren og glasiologen Willi Dansgaard at mengden av tunge oksygenisotoper i nedbør henger sammen med temperaturen i skyen.

Vann med tunge isotoper har lettere for å falle ut av regnskyen fordi dette vannet rett og slett veier mer. Jo mer skyen avkjøles på turen over for eksempel Grønland, desto mer vann mister den underveis, og desto mindre tungt vann er det igjen i den snøen som faller.

Forholdet mellom lett og tungt oksygen i isen kan derfor fortelle om temperaturen i skyen da snøen falt på toppen av isen. Dansgaard innså at iskjernene på den måten inneholder en type indre termometer som gir et innblikk i fortidens temperaturer.

Detektivene har løst 3 mysterier

Historiske øyenvitneskildringer, iskjerner og årringer i trær har allerede felt gjerningsmennene bak tre andre ukjente vulkanutbrudd som førte til enorm hungersnød og endret historien.

• Vulkankrater, Okmok, Alaska
    © USGS/NASA

Forbrytelsen: Utbrudd banet vei for Cæsar

I år 43 f.Kr. eksploderte en vulkan. Det voldsomme utbruddet medførte store temperaturfall. Noen forskere spekulerer på om det kaotiske klimaet skapte den ustabiliteten som førte til at den romerske republikken gikk i oppløsning noen få år senere.

Oppklaringen: Alaska skjulte forbryteren
    I 2020 fant forskere spor etter utbruddet: økt svovelinnhold i iskjerner fra Grønland. Og de kunne også peke på gjerningsmannen. Analyser av askekorn knyttet nemlig utbruddet til Okmok-vulkanen i Alaska.

• Vulkankrater, Samalas, Indonesien
    © Getty Images

Forbrytelsen: Hungersnød herjet i Japan

I 1257 slynget en vulkan over 40 kubikkilometer materiale 43 kilometer opp i atmosfæren. Utbruddet var sannsynligvis det største på 7000 år, og det ga klimaendringer som førte til hungersnød fra Nord-Europa til Japan.

Oppklaringen: Askekorn felte forbryteren
    Iskjerner fra 1980-tallet avslørte et enormt utbrudd omkring 1257. Men den skyldige ble først funnet i 2013, da forskere matchet askekorn i isen med avleiret aske funnet nær vulkankrateret Samalas på den indonesiske øya Lombok.

• Vulkankrater, ilopango, El Salvador
    © KMTRAGER

Forbrytelsen: Vulkan skapte global nedkjøling

Omkring 540 f.Kr. skjøt en askesky mer enn 50 kilometer opp i atmosfæren. Utbruddet utløste en av de verste periodene med global nedkjøling de siste 2000 årene og tok livet av titusenvis av mennesker.

Oppklaringen: Årringer pekte ut den skyldige
    I 2019 pekte forskere ut den skyldige vulkanen. Studier av askeavleiringer og av trær i nærheten av El Salvadors Ilopango-vulkan avslørte vulkanen, som i dag ligger under en kratersjø.

På Grønlandisen og isen på Antarktis har nedbør blitt arkivert hvert eneste år i tallrike lag i isen som kan leses hele veien ned gjennom iskjernen.

Inspirert av Dansgaards arbeid begynte den danske forskeren Claus Uffe Hammer på begynnelsen av 1970-tallet å interessere seg for sterke sulfatsignaler som også opptrådte i iskjernene.

Disse kjemiske signalene måtte ha vulkansk opprinnelse, mente han.

Hammer og kollegene fra Københavns Universitet var de første i verden som kunne vise at ekstra voldsomme vulkanutbrudd har en nedkjølende effekt for hele kloden.

Under spesielt store utbrudd stiger vulkanens askesky av svoveldioksid og andre gasser helt opp i stratosfæren, i 30–40 kilometers høyde. Her dannes det små dråper av svovelsyre.

Svovel skaper kaos i klimaet

Kraftige vulkanutbrudd pumper skyer av aske og svoveldiosid høyt opp i atmosfæren, der det dannes små dråper, aerosoler, av svovelsyre. Dråpene blokkerer solstrålene og får temperaturen på jorden til å falle.

Små dråper, aerosoler, av svovelsyre fungerer som bitte små speil som forhindrer at all varmen fra solen når klodens overflate.

I stratosfæren blir ikke den skadelige svovelsyren utsatt for nedbør som renser den bort. I stedet holder de lysblokkerende dråpene seg svevende i opptil fem år, før de faller ned i troposfæren og til slutt lander på bakken og avleirer seg i isen som sulfat.

Iskalde øyer havnet under mistanke

For å avgjøre hvor vidtrekkende det mystiske utbruddet på 1400-tallet hadde vært, undersøkte Delmas og forskergruppen hans også iskjernene fra Grønland. Her fant de også mer sulfat omkring år 1452. Svovelmengdene var likevel ikke like store som på Antarktis, noe som betydde to ting.

For det første var askeskyen fra det ukjente utbruddet stor nok til å etterlate seg spor på både den sørlige og den nordlige halvkulen. For det andre befant gjerningsmannen seg sannsynligvis på den sørlige halvkule, der avtrykket fra det vulkanske materialet var størst.

«Det er umulig å fastslå beliggenheten til vulkanen nøyaktig», skrev forskerne: «Vi foreslår Deceptionøya eller Sør-Sandwichøyene som mulige kandidater.»

Vulkankrater, Deception island, Antarktis

Vulkandetektivenes mistanke falt i første omgang på Deception Island nord for Antarktis. Men vulkanen var ikke kraftig nok til at et utbrudd ville få globale konsekvenser.

© USGS/NASA

Både Deceptionøya og de i alt elleve øyene som utgjør Sør-Sandwichøyene, er vulkanøyer som ligger forholdsvis nær Antarktis.

Dessuten er flere av øyene såkalte kalderaer – kraterlignende formasjoner som oppstår når en vulkan synker sammen etter et spesielt stort utbrudd. Det mest logiske ville derfor være at den vulkanen som sto bak utbruddet på midten av 1400-tallet, befant seg her.

Men ingen av vulkanene på de øyene var så kraftige at de kunne spy ut nok svovel i atmosfæren til å skape kaos i klimaet for hele verden i årevis.

I stedet vendte vulkandetektivene blikket mot varmere himmelstrøk.

Nettet strammes rundt øy-paradis

1750 kilometer øst for Australia, midt ute i Stillehavet, ligger Vanuatu. Øystaten består av 83 ulike øyer og er et paradis av svaiende palmetrær, vakre korallrev – og et utall vulkaner.

Den mest berømte er Yasur, som befinner seg 300 meter over havet på øya Tanna. Turister fra hele verden valfarter hvert år til vulkanen for å stå ved kraterkanten og stirre ned i den sprutende lavaen.

Et par hundre kilometer lenger sør ligger en annen vulkan som får mye mindre oppmerksomhet, ettersom den ligger begravd dypt under havet. Men for vulkandetektivene er Kuwae, som den tolv kilometer lange og 6 kilometer brede kalderaen heter, voldsomt interessant.

Vulkankrater, Kuwae, Vanuatu

Vulkanen Kuwae hadde på midten av 1400-tallet et så voldsomt utbrudd at den sank i havet og delte seg opp i to nye øyer.