supervulkaner - nordkorea - atombomber - atomprøvesprængninger
Supervulkan

To britiske geologer har fått lov til å undersøke Paektu, og de oppdaget et 35 kilometer dypt magmakammer under vulkanen. Kammeret er snart fullt, og det kan komme til å begrave hele regionen i aske.

© Seoul Arts Center

Nordkoreanske atombomber truer supervulkan

På grensen mellom Nord-Korea og Kina ligger supervulkanen Paektu. For vel 1000 år siden utløste det forrige store utbruddet en katastrofe i Øst-Asia, og nå er illegale tester av atomvåpen godt i gang med å vekke den slumrende kjempen.

13. mars 2018 av Niels Hansen

Nord-Korea leker bokstavelig talt med ilden når landet igjen og igjen velger å gjennomføre ulovlige underjordiske prøvesprengninger. Og det er ikke en militær konfrontasjon med USA som er det farligste. Eksplosjonene kan nemlig vekke den enorme vulkanen Paektu, som ligger på grensen til Kina.

Nord-Korea prøvesprengte sitt første kjernevåpen i 2006. Den gangen var den eksplosive kraften på bare 0,48 kilotonn eller 3 prosent av bomben som rammet Hiroshima.

Siden den gang har landet detonert ytterligere fem kjernevåpen i det underjordiske testkomplekset Punggye-ri. Forrige gang var i september 2017, da sprengkraften hadde steget 250 ganger til skremmende 120 kilotonn.

Utbrudd svarer til én million atombomber

Forskere har beregnet at kunstige jordskjelv skapt av bombene ryster undergrunnen under Paektu, som bare ligger 100 kilometer nordvest for Punggye-ri.

Jordskjelvene forårsaker trykkendringer i magmakammeret, som kan føre til at det oppstår gassbobler i den flytende steinmassen. Boblene tar mer plass enn magmaen, noe som får trykket til å stige – kanskje til det punktet der et utbrudd blir utløst.

Hvis Paektu våkner, blir det som om «en million atombomber som går av samtidig» ifølge Clive Oppenheimer – en av de få vestlige forskerne som har studert vulkanen.

I så fall er de 1,6 millioner nordkoreanere som bor mindre enn 100 kilometer fra Paektu i overhengende livsfare, når asken legger seg metertykt i løpet av de første døgnene. Forrige gang vulkanen fikk et voldsomt utbrudd, i 946, nådde asken faktisk helt til Grønland.

Supervulkan kan kjøle ned Europa

Et utbrudd fjerner antagelig Nord-Korea fra kartet, men det kan også skape problemer hos oss i Vest-Europa. Vulkanen sender nemlig minst 45 million tonn svovel opp i stratosfæren, der det kjøler ned klimaet med flere grader.

En slik avkjøling kan føre til at produksjonen av hvete og ris i Europa, USA og Kina faller med 75 prosent.

Det fører til en kollaps av den globale matvareproduksjonen, slik at milliarder vil sulte og sivilisasjonen blir satt på en alvorlig prøve.

Vil du vite mer om supervulkaner og om hvordan et vulkanutbrudd på ett kontinent kan true sivilisasjonen på et annet, er miniserien «The Power of Volcanoes» nå er tilgjengelig på vår nye strømmetjeneste DOCMA.

Du kan gå inn på www.docma.no og aktivere din gratis prøveperiode i dag.