Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Colli Albani kæmpevulkan
Naturen - Vulkaner

Kjempevulkan truer Roma med utslettelse

I tusenvis av år har romerne trodd at kjempevulkanen Colli Albani, bare 30 kilometer fra sentrum, var slukket. Det er den ikke – slett ikke.

Vulkanområdet Colli Albani, med sin idylliske kratersjø og fruktbare jord, har blitt hjemsted for en rekke velstående romerske familier, bare 30 kilometer fra sentrum av den pulserende storbyen. Men vulkanen er ikke så livløs som forskerne og romerne har trodd i flere tusen år.

Faktisk er den ganske aktiv, mener en gruppe geofysikere som nettopp har publisert en rapport om saken. Det er to mulige konklusjoner, basert på de geologiske funnene fra de siste to utbruddene. Enten er det sannsynligvis 2000 år til neste utbrudd … eller så er kjempeutbruddet faktisk 5000 år forsinket.

Rapporten er tilgjengelig HER

Det nye Pompeii

Det som er sikkert, er at et fullt utbrudd vil ha katastrofale følger for den italienske hovedstaden, som i så fall vil bli begravet i aske. Det vil ligne ganske mye på det Pompeii, 240 kilometer lenger sør, opplevde for 2000 år siden.

Geofysikerne bak rapporten heller til den mest skremmende av de to konklusjonene. De mener at det neste store utbruddet sannsynligvis skjer «i løpet av de neste 1000 årene».

>>Bli med på ekspedisjon til vulkanparadiset Galápagos, en reiseopplevelse for livet

Blåser seg opp

Den konklusjonen er basert på et vell av ulike fakta. Det viktigste er at bakken i området stiger med 2 millimeter i året og 50 meter i løpet av de siste 200.000 årene.

Det indikerer at det bygges opp er reservoar av magma.

Dessuten tyder en rekke overraskende kraftige jordskjelv i 1990-årene på at Colli Albani er alt annet enn slukket en gang for alle.