Vulkan i Geldingadalir skyder med lava

Islandsk vulkan avfyrer lavafontener

En 300 meter høy lavasøyle lyste i begynnelsen av mai opp i Reykjavik da et tidligere stabilt vulkanutbrudd plutselig slo om i en eksplosiv fontene. For Islands befolkning kan de eksplosive utbruddene bli en del av hverdagen.

I halvannen måned har det boblet opp magma i et bemerkelsesverdig stabilt utbrudd like ved Reykjavik.

Men 1. mai-helgen skiftet utbruddet plutselig gir og sprøytet en lavasøyle på 300 meter opp i luften fra det største krateret ved dalen Geldingadalir.

Lavafontenen følger et mønster som antyder at utbruddet kan vare i 100 år.

Lavasøyler kopierer gammelt mønster

Lavasøylen kunne sees fra Reykjavik 27 kilometer unna, og et regn av lava antente branner andre steder i fjellandskapet på den såkalte Reykjanes-halvøya.

VIDEO: Se utsikten fra Reykjavik her

Brannene kan imidlertid også ha oppstått fordi magmaen har brutt fram flere steder på halvøya, noe myndighetene nå undersøker.

Senere har utbruddet endret karakter, slik at eksplosive lavasøyler erstattes av perioder med lav aktivitet i krateret.

Mønsteret kan indikere at utbruddet er en tro kopi av det siste utbruddet i området. Det fant sted for 800 år siden.

I så fall kan islendingene godt smøre seg med tålmodighet, for magmaen kan fortsette med å stige i 100 år i små, spredte utbrudd, noe som geologiske studier har vist var tilfellet forrige gang lavaen fløt på Reykjanes.

På Island er imidlertid ikke eksperter på vulkaner– vulkanologer og geologer – bekymret over utviklingen. Utbruddet oppfører seg nemlig nå slik ekspertene spådde da bakken begynte å skjelve i mars.

Tvert imot har stabiliteten vært slående fordi den ikke sto i stil med den omfattende seismiske aktiviteten før utbruddet.

Hvis magmaen har brutt fram flere steder, er det også tegn til at utbruddet forløper som forventet.

Magma finner veien gjennom jordens lag via såkalte intrusjoner

Magma stiger opp fra magmakammeret (3) og danner ulike såkalte intrusjoner (1,2, 4–7) som enten gjennomhuller lagene eller siver inn langs dem, og der magmaen typisk størkner. En type intrusjon som kalles en lakkolitt (1), kan heve jordoverflaten – og bryte gjennom den hvis trykket er høyt nok.