Pierpaolo Petrone
Lange hjerneceller bevaret i glas hos dødsoffer

Hjerneceller overlever 2000 år gammel vulkankatastrofe

Offeret led en grufuld død – men hans hjerne blev på forunderligste vis fanget i en tidskapsel efter et af Europas værste vulkanudbrud nogensinde.

Da lavaen veltet opp fra den italienske vulkanen Vesuv i år 79, ble de nærliggende byene Pompeii og Herkulaneum begravet under glovarm aske. Tusenvis av innbyggere ble drept – kapslet inn i asken og frosset i dødsøyeblikket.

Offer for Vesuvs udbrud fanget i dødsøjeblikket

Et øyeblikksbilde: Vesuvs ofre smeltet

Blant dødsofrene i Herkulaneum var en om lag 20 år gammel mann, kanskje en tempelvakt, som ble gravd ut på 1960-tallet, liggende nær et rom der keiser Augustus ble tilbedt.

Vi kan umulig vite hva som gikk gjennom mannens hode i de siste sekundene av livet, men arkeologer har kommet uvanlig tett på.

Varme stekte hjernen til glass

I 2018 oppdaget mystiske svarte splinter i mannens kranium – hjernemassen hans – og nå har en italiensk forskergruppe funnet godt bevarte hjerneceller i det 2000 år gamle vevet.

Hjernevæv forvandlet til glas af vulkanudbrud