Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Farlig vulkan truer en halv million mennesker

Den filippinske vulkanen Taal begynte tidlig mandag å spre lava, og myndighetene advarer om at et "farlig utbrudd" kan komme "innen timer eller dager". I verste fall står en halv million menneskeliv på spill.

"Taal er i en intens og urolig periode. Det resulterte i en magmatisk erupsjon mellom 02.49 og 04.28. Dette er karakterisert ved en lava-fontene, torden og lynnedslag".

Slik lød meldingen fra Philippine Institute of Volcanology and Seismology, Phivolcs, om den nest mest aktive vulkanen på Filippinene, som fikk et utbrudd på mandag.

Myndighetene advarer om at et «farlig utbrudd» kan skje innen timer eller dager.

Vulkanen Taal, som ligger bare 70 kilometer fra landets hovedstad Manila, begynte allerede søndag å sende sorte røykskyer mot himmelen, noe som gjorde at 8000 mennesker ble øyeblikkelig evakuert.

Men myndighetene frykter at lavautbruddet kan ramme langt flere: en halv million mennesker. Og Phivolcs understreker at man bør evakuere dobbelt så mange.