Atomvåpen truer Nord-Koreas supervulkan

Isvinter i Skandinavia. Halvparten av Asia begravet i aske. Og en total kollaps av klodens matvareproduksjon. Konsekvensene er enorme hvis supervulkanen Paektu, i fjellene i Nord-Korea, vekkes til live. Og forskerne er bekymret.

Seoul Arts Center

«Hei James, det er Clive her. Har du noen gang vurdert å ta en snartur til Nord-Korea?»

Denne telefonsamtalen finner sted i 2011, og bare en uke senere befinner de to britiske geologene James Hammond og Clive Oppenheimer seg i et av klodens mest lukkede land – etter en unik invitasjon fra det kommunistiske regimet.

Undergrunnen har nemlig begynt å røre på seg og truer Nord-Korea som nasjon.
På grunn av det korte varselet rekker ikke Hammond og Oppenheimer å tenke så nøye over hva det er de har gitt seg i kast med. Men når Hammond kommer ut av flyet i Pyongyang, er det med en blanding av nysgjerrighet, nervøsitet og forventning.

Oppholdet i hovedstaden blir kort for de to geologene. Like etter ankomsten flyr de sammen med 30 nordkoreanske geofysikere, seismologer og vulkanologer nordover til den imponerende fjellkjeden Changbai, som utgjør Nord-Koreas grense mot storebroren Kina. Her ligger vulkanen Paektu, målet for reisen.

Grensen mellom Kina og Nord-Korea slynger seg opp over Paektu. Kratertoppen og Himmelsjøen ligger så vidt inne på den nordkoreanske siden

Hvis navnet Paektu er ukjent, er det ikke så rart. Vulkanen er trolig den av de mellom 25 og 30 slumrende supervulkanene på kloden vi vet minst om.

Supervulkaner er de som kan skyte ut over 1000 kubikkilometer magma og skape en over 25 kilometer høy askesøyle.

Magmamengden under Paektu er usedvanlig stor

/ 4

Like under krateret ligger en stor mengde flytende magma som er klar til neste utbrudd. Magmaen er av en type som gir spesielt eksplosive utbrudd.

Under dette laget finnes er det et lag med halvparten krystaller og halvparten magma, som kan bli slynget ut ved utbrudd.

Nederst i kammeret finnes et stivt, svampete lag som består av 65 prosent krystaller og 35 prosent flytende magma.

Rør og sjakter frakter hele tiden inn ny magma.

© Claus Lunau

Paektu har ikke hatt et kraftig utbrudd siden år 946, og de historiske kildene fra det såkalte tusenårsutbruddet er veldig begrenset.

Men den 2744 meter høye Paektu får de fleste andre vulkaner til å se ut som billige nyttårsraketter

Den nordkoreanske vulkanen er et monster med nok eksplosiv kraft til å dekke halvparten av Asia med aske og utløse en klimakatastrofe som kan føre til en flere år lang isvinter over den nordlige halvkule.

Et fall på -9 grader i temperaturen og snø året rundt. Det er noen av konsekvensene bare i Skandinavia.

Megautbrudd sender kloden i dypfryseren

En hissig supervulkan kan ha fatale konsekvenser for klodens klima. Britiske forskere har simulert et massivt utbrudd nær ekvator, der de følsomme delene av atmosfæren blir fylt med energireflekterende svovelpartikler og får temperaturen til å falle drastisk i de neste årene.

Som de aller første vestlige geologene er James Hammond og Clive Oppenheimer på vei mot Paektu, som nå reiser seg i horisonten.

Da geologene til slutt kommer seg opp på vulkanen, kaster de et blikk på det sparsomme og foreldede vitenskapelige utstyret nordkoreanerne allerede har stilt opp, og de får et innblikk i hvor enorme utbrudd vulkanen kan levere.

Deretter følger en lang diskusjon mellom de vestlige vitenskapsmennene og de nordkoreanske kollegaene om det i det hele tatt er mulig å etablere et samarbeid. Da Hammond og

Oppenheimer reiser hjem etter en ukes tid, er det med et helt klart mål.

De må finne tid og penger til å utforske Nord-Koreas hemmelige supervulkan og forstå den trusselen Paektu utgjør.

Aske regnet ned over Japan og Grønland

I 2013 vender Hammond og Oppenheimer tilbake og undersøker sammen med sine koreanske kolleger alle spor etter tusenårsutbruddet i 946 de kan få tak i.

De ser på utbredelse og tykkelse av aske og lava og tar geokjemiske prøver for å fastslå magmaens sammensetning og hvordan den ble sendt ut av vulkanen.

Utbruddet i 946 var med Clive Oppenheimers ord som «en million atombomber som gikk av samtidig», og antagelig det voldsomste kloden har opplevd på mer enn 2000 år

Utbruddet sprengte hele toppen av fjellet og etterlot et hull på fire kilometer i diameter, som i dag er dekket av «Himmelsjøen».

Et tykt lag vulkansk aske ble spredt over et areal på 1,5 millioner km2 og nådde helt til Japan – mer enn 1000 kilometer unna.

Selv i iskjerneboringer fra Grønland, 7000 kilometer unna, dukker det opp spor etter aske fra Paektu.

I dypet under «Heaven Lake» i krateret til Paektu stikker et magmakammer minst 35 km ned i bakken.

Nærmere vulkanen har utbruddet vært et sant inferno som utryddet alt liv. Innen en radius på 40 kilometer rundt Paektu er laget av slagg, aske og størknet lava i gjennomsnitt åtte meter tykt, og i søkk i terrenget er tykkelsen av laget 70 til 80 meter. Laget er restene av såkalte glødende skred, som ifølge forskernes beregninger tordnet nedover vulkanen i opp mot 600 km/t.

Glødende skred oppstår når utbruddet etter en stund – kanskje bare noen få timer – mister pusten. Når det skjer, slukker energikilden som holder den 25–30 kilometer høye utbruddssøylen av magmadråper, aske og vulkanske gasser i lufta.

Søylen kollapser og styrter ned mot vulkankjeglen, der den fortsetter nedover sidene og utover terrenget som et skred med en temperatur som ligger på over 400 grader.

Fine askepartikler trenger inn i vevet og skader luftveier, øyne og ører.

© Getty Images

Vulkansk aske gir astma og lungekreft

Små askepartikler går rett i lungene og forårsaker sykdommer som astma og bronkitt, og asken skader også øyne og ører. De ørsmå askepartiklene fører over tid til silikose, også kalt steinstøvlunge, og i verste fall lungekreft.

Seismometer ser ned i vulkanen

Hammond og Oppenheimers opphold har gått over all forventning, og forskerne setter blant annet opp seks seismometre, altså jordskjelvmålere, som de bruker til såkalt passiv seismisk tomografi.

Metoden utnytter det at rystelser fra jordskjelv brer seg gjennom jorda som tredimensjonale ringer i vannet.

James Hammond og nordkoreanske geologer gjør seg klare til å installere Seismometre på Paektu.