To vakter på Nyiragongos kraterkant

Afrikas ulmende vulkankatastrofe sender advarsel

En svært aktiv vulkan, perfekte geologiske forhold og et frynsete varslingssystem utgjør ingrediensene i en naturkatastrofe som truer to millioner afrikanere. Nylig ga vulkanen Nyiragongo en forsmak på hva den er i stand til.

MONUSCO Photos / Wikimedia Commons

Den demokratiske republikken Kongos tiende største by, Goma, med sine om lag to millioner innbyggere i og omkring byen, ligger ved Kivusjøen – ved foten av den 3470 meter høye vulkanen Nyiragongo.

Lørdag 22. mai ble folk i område minnet om at stratovulkanen, som tilbyr god utsikt og næringsrik jord, også er en trussel. Ut fra siden av vulkanen strømmet det lava og etterlot et spor av ild, røyk og død som ifølge UNICEF sendte 3–5000 kongolesere på flukt til nabolandet Rwanda.

Avstand mellom Goma og vulkan

Goma ligger bare 13–18 kilometer fra den aktive stratovulkanen Nyiragongo.

© MONUSCO Photos / Wikimedia Commons

Utbruddet fungerer både som påminnelse for fortidens katastrofer og forvarsel om truslene som ulmer dypt i Nyiragongos indre.

Umiddelbar katastrofe er avverget

Lavastrømmen fra Nyiragongo piplet av sted med 1 km/t slik at Gomas innbyggere rakk å flykte – selv til fots. Mange flyktet over grensen til Rwanda, mens opp mot 25.000 flyktet mot nord og vest.

Lavasø på Nyiragongos top

© Cai Tjeenk Willink / Wikimedia Commons

Derfor er Nyiragongo skapt til katastrofer

Vulkaner i nærheten av bebodde områder er per definisjon farlige, men tre geologiske faktorer gjør Nyiragongo til en spesielt truende nabo.

Tynd lavastrøm fra Nyiragongo

Tynn lava strømmer raskere

Normalt har stratovulkaner som Nyiragongo tykk magma som gir eksplosjonsaktige utbrudd. Men Nyiragongos lava har en uvanlig tynn konsistens som består av ulike bergarter, men en lav andel av kvarts som gjør lava mer tyktflytende. Den tyntflytende lavaen beveger seg raskere.

Toppen af Nyiragongo er en stor lavasø
© MONUSCO Photos / Wikimedia Commons

Høytliggende reservoar øker farten

På toppen av Nyiragongo ligger et to kilometer bredt krater som i flere tiår av gangen utgjør verdens største boblende lavasjø. Ingen andre vulkan har et krater på toppen av en så bratt vulkan. Hvis krateret sprekker, strømmer den tyntflytende lavaen ut med en hastighet opp mot 95 km/t.

Oppsplitting av Afrika