© Jim Peaco // Wikimedia Commons
Naturen - Vulkaner

3 sannheter om supervulkaner

De ligger tause under bakken, helt til de eksploderer i et dommedagsaktig utbrudd. Da sendes lava, aske og giftige gasser mange hundre kilometer unna. Forstå hvorfor forskere overvåker supervulkaner som Yellowstone nøye.

1. Et utbrudd kan komme raskt

Yellowstones neste superutbrudd kan komme mye raskere enn vi trodde.

Det avslørte forskere ved en nylig vulkankonferanse. De har analysert krystaller fra fossile askedepoter i Yellowstone.

Krystallene har siden det siste superutbruddet for 631 000 år siden beveget seg fra det underjordiske magmakammeret til overflaten og blitt preget av trykk og temperatur på veien.

Sammensetningen røper derfor hvor lang tid det går fra de første tegnene til opptil 1000 km3 stein og aske drønner ut av Yellowstone.

Før trodde vi de første tegnene ville vise seg flere tusen år før. Men krystallene avslører en kortere tidshorisont. Det ser ut til at det bare vil ta noen tiår, sier vulkanologer til New York Times.

2. Supervulkaner er kratre