Shutterstock
Glasfrø

Overraskende triks gjør frosker usynlige

De gjennomsiktige glassfroskene kan gjemme hele 89 prosent av blodet sitt når de sover. Og det burde være umulig.

Når de små glassfroskene sovner i trærne i jungelen i Sør- og Mellom-Amerika blir de små kroppene helt gjennomsiktige slik at det nesten bare er de små bankende hjertene som er synlige på de lysegrønne bladene.

De fleste gjennomsiktige dyr lever i vann og produserer verken molekylet hemoglobin eller røde blodceller, og derfor er glassfroskenes kamuflasjetriks oppsiktsvekkende – på grensen til det umulige.

Nå har forskere ved det amerikanske naturhistoriske museet i New York avdekket hemmeligheten som finnes dypt inne i organene til de treelskende froskene.

Evnen til å trekke blod ut av kroppen får de små glassfroskene til å gå nesten i ett med de grønne bladene. Som her, der en gruppe glassfrosker sover på et blad.

© Jesse Delia

Spesielt gjemmested

De små glasslignede dyrene gjemmer nemlig hele 89 prosent av de røde blodlegemene i leveren, slik at de i gjennomsnitt blir mellom 34 og 61 prosent mer gjennomsiktige når de sover.

Sovende glasfrøer

Ved hjelp av en bestemt bildeteknologi der lysbølger forvandles til lydbølger, fulgte forskerne de røde blodcellenes rute rundt i froskekroppene. Til venstre ser vi en sovende glassfrosk med mesteparten av blodet gjemt i leveren. Til høyre ser vi en glassfrosk under bedøvelse med blod i hele kroppen.