Slik dreper sopper deg

Ulidelige magesmerter, oppkast, diaré, ødelagt lever og ødelagte nyrer – spiser du giftig sopp, kreves rask handling hvis du skal unngå en grusom død.

De aller fleste sopper er ufarlige, men om lag 100 arter er giftige – og flere av dem kan drepe deg hvis ikke du behandles raskt og effektivt.

Inntak av giftig sopp fører vanligvis til kvalme, oppkast og magesmerter. Symptomer innen to timer etter inntak er ofte en indikator på at forgiftningen ikke er dødelig.

Dukker symptomene først opp senere, kan du derimot være i livsfare.

Aktivt kull kan redde leveren din

Hvis du spist noen av de aller giftigste soppene, inntreffer symptomene relativt sent.

Kongen av de giftige soppene er grønn fluesopp, Amanita phalloides, som er ansvarlig for mer enn 90 prosent av alle dødsfall forårsaket av soppforgiftning.

Soppen kan gjenkjennes på den grågrønne fargen, en hvit utposning i bunnen av stokken og en fæl lukt.

Grønn fluesopp

Grønn fluesopp gir betennelse i mage-tarm-systemet og hindrer kroppen i å danne proteiner.

Først 6–12 timer etter inntak av grønn fluesopp begynner symptomene. Fluesoppen inneholder giftstoffene alfa-amanitin og phallotoksin.

Alfa-amanitin binder seg til et enzym i cellene og forhindrer en essensiell celleprosess der DNA oversettes til mRNA. Uten mRNA kan ikke cellene danne proteiner, noe som kan få fatale konsekvenser.

Phallotoksin er ikke like kraftig, men forårsaker smerter og alvorlig betennelse i mage-tarm-systemet, noe som er det første symptomet på forgiftning.

Første behandling er vanligvis aktivt kull, som binder seg til giftstoffene og forhindrer dem i å bli tatt opp i kroppen. Inntas aktivt kull i tide, kan det redde liv og redusere symptomene.

I løpet av få dager etter inntak av grønn fluesopp kan leveren og nyrene være satt ut av spill. I så fall kan det bli nødvendig med transplantasjoner for å overleve.

Studier har vist at stoffer som silimarin – som finnes i tistler – og penicillin kan senke giftstoffenes opptak i leveren og redusere skadene.

Morkelens gift er rakettdrivstoff

En nesten like dødelig giftsopp er sandmorkel, som angriper kroppen med ... rakettdrivstoff!

Soppen inneholder nemlig stoffet gyromitrin, som magesyren gjør om til monometylhydrazin (MMH) som blant annet ble brukt som drivstoff i Nasas Titan-raketter.

Sandmorkel sopp

Kombinasjonen av magesyre og sandmorkelens gift gjøres om til drivstoffet monometylhydrazin i magesekken.

Giften angriper det sentrale nervesystemet der produksjonen av signalstoffet GABA blir blokkert. Det medfører bedøvelsestilstand, delirium, tap av koordinasjonsevne, muskelkramper, skjelving og krampeanfall.

Dessuten angripes mage-tarm-systemet, som reagerer med oppkast og diaré.

Blodsukkeret faller, og blodceller brytes ned og frigir hemoglobin, noe som kan føre til nyresvikt og blodmangel. Leverskader kan også oppstå etter noen dager.

Også her består behandlingen av aktivt kull for å få eskortert så mange giftstoffer ut av kroppen som mulig. Legene skriver dessuten ut stoffet pyridoksin, som motvirker blokkeringen av GABA-produksjonen og demper de nevrologiske symptomene.

Alvorlige forgiftninger med sandmorkel er dødelig fem til sju dager etter inntak. Du kan kjenne igjen soppen på den korte stokken, den rødbrune fargen og de hjerneaktige foldene.