Lysende sopp 17/2014
Naturen - Planter

Selvlysende sopp ulmer på skogbunnen

Visse sopparter sender ut kjemisk lys kalt bioluminescens. Se video av de glødende soppene, og lær mer om fysikken bak.

Selvlysende sopp er et mysterium for vitenskapen

Utallige kallenavn på folkemunne betegner rekken av lysproduserende sopper. De fleste lyser så svakt at de bare kan skimtes når det er stummende mørkt, mens andre lyser så kraftig at de kan brukes som leselampe.

Lysende sopp er et mysterium for vitenskapen, for hva gagner det soppene at de lyser? Forskerne har flere forslag:

• Hjelp til forplantning Forskere flest mener at sopplyset er et forplantingsmessig triks. Det tiltrekker seg nysgjerrige insekter som bidrar til å spre soppsporene.

• Varsler myggetere Andre mener at sopplyset tiltrekker seg veps som jakter på soppmygg. Et smart trekk, for mygglarvene vil ellers fortære soppen.

• Falsk advarsel En tredje forklaring kan være at soppen prøver å fortelle soppetere at den er giftig - selv om den ikke er det.

Kjemi skaper kaldt lys

Soppenes evne til å skape lys kalles bioluminescens og skyldes enzymet luciferase. Når enzymet kommer i kontakt med stoffet luciferin og oksygen, utløser reaksjonen lysfotoner som gir soppen det grønnlige skjæret.

Se prosessen grafisk forklart i videoen nedenfor og les hele artikkelen om naturens bioluminescerende lysmestre her:

Les mer om sopp og andre selvlysende dyr og planter

I Illustrert Vitenskap nr. 17/2014 kan du lese mye mer om bioluminescens i naturen.

null