Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Kjøttetende planter dreper konkurrenter

Kjøttetende planter lever som regel av insekter og edderkopper og bare i sjeldne tilfeller av større dyr. Men nå har forskere oppdaget en kjøttetende plante som har fått ny livrett som ledd i en snedig overlevelsesstrategi.

Av verdens om lag 400 000 plantearter er det under tusen som lever av dyr. Byttet er som regel insekter og edderkopper, som de kjøttetende plantene fordøyer ved hjelp av enzymer.

Den spesielle evnen gir plantene et tilskudd av næringsstoffer og gjør dem i stand til å leve i næringsfattig jord, i for eksempel myr- og sumpområder.

Noen ganger kan større dyr, som mus, frosker eller fugleunger, havne i plantenes feller, men biologene har hittil ansett det for å være unntakstilfeller.

Når den kjøttetende kannebæreren fanger en salamander, får planten et livsviktig kosttilskudd. Og den blir kvitt en konkurrent.