Venus i rummet

Hvor langt er et døgn på Venus?

Venus roterer saktere rundt sin egen akse enn rundt solen. Betyr det at et venusdøgn er lengre enn et venusår?

Et venusdøgn opplevd fra planetens overflate varer i 2802 jordtimer, som svarer til 116,75 jorddøgn. Et venusår – altså den tiden Venus bruker på å bevege seg rundt solen – er med 225 jorddøgn nesten dobbelt så langt.

Noen steder kan du imidlertid lese at et venusdøgn er lengre enn et venusår. Men det bunner i en misforståelse av hva et døgn er.

På jorden snakker vi dels om et såkalt stjernedøgn, dels om et soldøgn. Stjernedøgnet er den tiden det tar for jorden å rotere nøyaktig en gang om sin egen akse.

Et soldøgn, derimot, er den tiden som går fra en observatør på overflaten av planeten ser solen stå på et punkt på himmelen, til den står på samme punkt neste dag. Soldøgnet er altså det vi vanligvis bare kaller for et døgn.