Når jordbær modner, blir det grønne fargestoffet klorofyll erstattet med røde fargestoffer, antocyaniner.

Hvor kommer fargen til jordbær fra?

Jordbærets røde farge kommer fra plantefargestoffer som gjør bæret attraktivt for dyr og mennesker som skal spre frøene i det.

10. juli 2017

Den røde fargen i jordbær skyldes en gruppe stoffer som heter antocyaniner.

De er plantefargestoffer, akkurat som karoten, som farger gulrøtter oransje, og klorofyll, som farger blader grønne.

>> Les mer om naturens vidunderlige verden. Kjøp Illustrert Vitenskap her.

Mens jordbærene er umodne, sørger klorofyll i cellene for å gi bærene en blek grønn farge. Når bærene etter hvert begynner å modnes, går en rekke ulike prosesser i gang i bærenes celler.

Jordbærets farge og smak gjør det attraktivt

Noen enzymer begynner å bryte ned klorofyll, mens andre enzymer går i gang med å konvertere stivelse til sukker. Sukker har to viktige funksjoner.

Dels gjør det jordbærene søte og dermed mer attraktive å spise for de dyrene som skal spre frøene.

Dels inngår sukkeret i kjemiske reaksjoner som konverterer en gruppe fargeløse stoffer, antocyanidiner, til de fargerike antocyaninene. Dermed begynner bæret å skifte til den karakteristiske rødfargen.

FRUKT MODNER HVERANDRE

• Modning: Molekylet etylen er med på å sette i gang modningen av bær og annen frukt. I flere typer frukt, blant annet bananer og epler, sørger etylen også for at modningsprosessen fortsetter etter at frukten er plukket. Frukt i et fruktfat kan faktisk frigi etylen til hverandre og få naboene til å modne raskere. Fruktprodusenter utnytter denne gassens egenskaper og fyller luften rundt frukten med etylen for å gjøre at den modner raskere.