Grønn fluesopp - giftige sopper

Hvilken sopp er giftigst?

Hvit og grønn fluesopp er de to farligste soppene skogbunnen vår har å by på. Her ser du listen over de giftigste soppene.

Du kan finne sopper år rundt, men særlig mellom august og oktober bugner skogbunnen av dem – særlig hvis sensommeren viser seg både varm og regnfull.

Varmen får trærne til å produsere massevis av sukkerstoffer, som soppenes store underjordiske cellenettverk – mycelet – kan suge næring fra ved planterøttene. Kommer det godt med regn etter en varm periode, vil soppenes fruktlegemer vekkes til live og skyte opp over bakken for å spre sporene sine.

Mange av soppene er spiselige – som steinsopp, piggsopp og kantarellen – mens andre rett og slett kan ta livet av oss. For eksempel grønn fluesopp, som er en av de aller giftigste.

Grønn fluesopp er vår giftigste sopp. Den forveksles ofte med en spiselig grå sliresopp fra Sørøst-Asia – noe som er svært uheldig fordi den grønne fluesoppen faktisk ødelegger leveren vår. Les vår topp 5 over giftsopper:

5. Sandmorkel

Gyromitra esculenta

Giftig: I rå tilstand er sandmorkelen svært giftig. Magen spalter nemlig giftstoffet gyromitrin til metylhydrazin – som brukes til drivstoff i raketter. Men lar man soppen tørke i månedsvis eller koker den riktig lenge, avtar giftigheten noe.

Giftig svamp - almindelige stenmorkel

4. Spiss giftslørsopp

Cortinarius rubellus

Svært giftig: Kan forårsake alvorlige nyreskader. Forgiftningen viser seg ofte først etter flere dager, og da er nyren allerede under angrep. I alvorlige tilfeller må man ty til nyretransplantasjon.

Giftig svamp - puklet giftslørhat

Så galt kan det gå: Sopp sender dansker i dialyse

Sist i august ble to dansker innlagt ved sykehuset med tegn på forgiftning og nedsatt nyrefunksjon. En god uke tidligere hadde de vært på soppjakt og senere inntatt fangsten i en stuing.

Begge pasienter er nå i dialysebehandling og risikerer en nyretransplantasjon.

Mennene hadde sannsynligvis spist spiss giftslørsopp (Cortinarius rubellus). Soppen inneholder giften orellanin, som ødelegger de såkalte tubuluscellene i det mikroskopiske rørsystemet som passerer gjennom nyrene. Cellene er nødvendige for å rense kroppens blod for avfallsstoffer og samtidig holde på næringsstoffer.

Dialysebehandlingen ved Aalborg Universitetshospital skal nå ivareta blodrensen for de to mens nyrene deres kommer seg. Legene kan imidlertid ikke utelukke at de to ender som kroniske dialysepasienter – eller i verste fall må ha nye nyrer.

3. Flatklokkehatt

Galerina marginata

Svært giftig: Inneholder amatoksiner og kan føre til nyresvikt hvis det inntas større mengder. Vokser ofte på bartrestubber, enkeltvis eller flere sammen.

Giftig svamp - randbæltet hjelmhat