Grønn fluesopp - giftige sopper

Grønn fluesvamp og andre giftige sopper

Hvit og grønn fluesopp er de to giftigste soppene på skogbunnen. Se listen over de giftigste soppene her.

De giftigste soppene i Norge

Du kan finne sopper året rundt, men spesielt mellom august og oktober bugner det av dem på skogbunnen – særlig hvis sensommeren er varm og regnfull.

Varmen får trærne til å produsere massevis av sukkerstoffer som soppenes store underjordiske cellenettverk – mycel – kan suge næring fra ved planterøttene. Kommer det godt med regn etter en varm periode, vil soppenes fruktlegemer vekkes til live og skyte tallrikt opp over bakken for å spre sporene sine.

Mange av soppene er spiselige – som steinsopp, piggsopp og kantarell – mens andre er veldig giftige. Det gjelder for eksempel grønn fluesopp, som er vår giftigste sopp.

Grønn fluesopp forveksles lett med en spiselig sliresopp fra Sørøst-Asia – noe som er uheldig siden grønn fluesopp ødelegger leveren din.

De giftigste soppene i Norge er

1. Grønn fluesopp
  2. Hvit fluesopp
  3. Flatklokkehatt
  4. Spiss giftslørsopp
  5. Sandmorkel

Les videre og lær mer om landets giftigste sopper.

Grønn fluesopp

Grønn fluesopp er den giftigste soppen i Norge

Grønn fluesopp
  • Latinsk navn:* Amanita phalloides*
  • Giftighet: Dødelig. Ett milligram per 10 kilo kroppsvekt er dødelig dose. Det svarer til at en voksen spiser én ubehandlet sopp. Man har fortsatt ikke funnet noe effektivt middel mot giftstoffet i grønn fluesopp.

Grønn fluesopp er den giftigste soppen i Norge, og den er være derfor viktig å kjenne til når man går på soppjakt. Grønn fluesopp vokser i løvskog fra juli til oktober og blir ofte funnet under eike- og bøketrær.

Den giftige soppen kan gjenkjennes på sin hvelvede hatt som vanligvis er 2 til 12 centimeter bred. Fargen varierer mellom å være gulaktig og olivengrønn, men kan i enkelte tilfeller være nesten hvitaktig, noe som gjør at grønn fluesopp ofte forveksles med andre sopper.

Lamellene på en grønn fluesopp er frie og sitter tett. Stokken er hvit og knudrete med en hudaktig ring på midten og kan bli opptil 15 centimeter høy.

Grønn fluesopp kan ha en søtlig lukt, men ikke la deg lure – den er ikke spiselig. Grønn fluesopp inneholder nemlig giftige amatoksiner som ved inntak kan forårsake celledød i lever og nyre, noe som kan være dødelig.

For en voksen kan en enkelt grønn fluesopp være nok til en dødelig dose, mens en enkelt bit kan drepe et barn. Det er så langt ikke utviklet noen effektiv motgift, og derfor må man være veldig oppmerksom på å unngå de giftige fluesoppene.

Kan grønn fluesopp forveksles med spiselige sopper?

Med sin hvelvede hatt kan grønn fluesopp i noen tilfeller forveksles med både sjampinjong og andre spiselige sopper.

Men ingen av disse soppene er utstyrt med den hudlignende ringen rundt stokken som er karakteristiske for grønn fluesopp.

Sopp

Sju gode råd til soppjakten

Naturen byr på et rikt utvalg av spiselige sopper, men husk alltid å ha en soppguide i lommen slik at du unngår giftige sopper i gryten.

• Start med å gå på jakt etter utvalgte matsopper
  • Les deg opp på forvekslingsmuligheter før du går på soppjakt
  • Spis bare sopper du vet er spiselige
  • Unngå i utgangspunktet å spise rå sopp
  • Spis aldri sopp som lukter eller smaker dårlig
  • Undersøk om soppen vokser i glenner, på trestammer eller annet slik at det blir lettere å få øye på den riktige soppen
  • Ring alltid til en lege eller til Giftinformasjonen 22 59 13 00 hvis du har mistanke om forgiftning. Ta gjerne med en rest av soppen med slik at den kan analyseres.

Hvit fluesopp

Giftig sopp - hvit fluesopp
  • Latinsk navn:* Amanita virosa*
  • Giftighet: Dødelig. Inneholder mindre giftstoff per gram enn grønn fluesopp, men er fortsatt dødelig. De første symptomene på forgiftning ses først etter 8–10 timer, og da har giften allerede trengt inn i lever og nyrer.

Hvit fluesopp er i familie med grønn fluesopp, men vokser i barskoger og rundt myrer. Den giftige soppen dukker opp fra juli til oktober, vanligvis under bjørk, gran eller eik.

Hvit fluesopp er skinnende hvit og virker oljete når man tar på den. Akkurat som hos grønn fluesopp er lamellene hos hvit fluesopp frie og hetten formet som en halvkule.

Stokken er skalldekket og utstyrt med samme hudlignende ring som skiller hvit fluesopp og grønn fluesopp fra lignende spiselige sopper. Både hatt og stokk kan bli opptil tolv centimeter.

Kan hvit fluesopp forveksles med spiselige sopper?

Hvit fluesopp kan forveksles med sliresopp, parasollsopp og sjampinjong. Sistnevnte er den vanligste årsaken veldig med hvit fluesopp.

Hvit fluesopp har imidlertid hvite lameller og en ring øverst på stokken noe som skiller den fra sjampinjonger. Vær likevel ekstra oppmerksom når du går på jakt etter sjampinjong.

Flatklokkehatt