Fire nyheter om cannabis

Cannabis kan drepe resistente bakterier og er 30 ganger bedre til å fjerne smerte enn vanlig smertestillende. Her er fire korte nyheter om den grønne planten, som har blitt brukt av mennesker i tusenvis av år.

1. Asiater trøstet seg med cannabis for 2500 år siden

© Xinhua Wu & Shutterstock

På en 2500 år gammel begravelsesplass i Kina har forskere funnet trebeholdere med steiner som bærer spor av brent marihuana.

Beholderne har sannsynligvis blitt brukt i religiøse ritualer, der de sørgende etterlatte har hyllet seg inn i en tåke av det euforiserende stoffet når de tok avskjed med de døde.

2. Cannabis virker bedre enn hodepinetabletter

© shutterstock

Kanadiske forskere har funnet ut hvordan hampplanten danner smertestillende stoffer ved navn flavonoider, og at effekten er 30 ganger bedre enn acetylsalisylsyre, som finnes i hodepinetabletter.

Flavonoidene kan kanskje erstatte sterke smertestillende stoffer som morfin, som er svært vanedannende.

3. Vikinger hadde tilgang til cannabis i Amerika