Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Planter

Nærbilde av ulike planter

Planter er nøkkelen til liv

Planter er organismer med cellevegger av cellulose, som er lange rekker av glukosemolekyler. Dessuten kan plantene drive fotosyntese, der sollys, vann og CO2 gjøres om til glukose og oksygen. Planter lager det meste av oksygenet i atmosfæren, og siden de også er en essensiell næringskilde for både dyr og mennesker, ville livet på jorden hatt dårlige kår hvis de en dag forsvant. Planter omfatter alt fra blomster, gress og urter til trær, busker og matplanter. Det finnes over 300 000 ulike plantearter på jorden, men flere er under press på grunn av landbruk, forurensning, klimaendringer og inngrep i naturområder. Gå på oppdagelsesferd og undersøk artiklene våre for å finne ut mer om de livsnødvendige plantene på jorden.

Blader bader i sollys

Planter driver fotosyntese

Plantenes fotosyntese fyller luften vår med oksygen, men faktisk er oksygen bare et restprodukt av prosessen. Når planter driver fotosyntese, er det primære formålet nemlig å danne glukose og vokse seg større. Og det nyter vi også godt av når vi dyrker matplanter eller planter trær til for eksempel byggematerialer.
Formelen for fotosyntese er:

6CO2 + 6H2O + lysenergi → C6H12O6 (glukose) + 6O2

Hvorfor er planter grønne?

Planter får den grønne fargen fra pigmentet klorofyll. Klorofyll er en essensiell del av evnen plantene har til å ta opp energi fra solen, siden det absorberer den blå og den røde delen av sollyset. Klorofyll absorberer imidlertid nesten ingenting av det grønne lyset, og det blir derfor reflektert i stedet. Det er derfor planter er grønne.
Klorofyll finnes i plantenes grønnkorn. Grønnkornene har en oppbygning som minner om det jernholdige transportproteinet hemoglobin, som finnes i de røde blodlegemene. Klorofyll inneholder imidlertid ikke jern, men magnesium.