Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Naturen - Naturkatastrofer

3 teknikker skal redde oss fra utslettelse

Jorda er et usikkert sted, og bare én ting er sikkert: Den neste katastrofe lurer rett rundt hjørnet. Heldigvis holder forskerne allerede på med å utvikle teknologier for å slukke ulmende supervulkaner, dytte på asteroider med kurs mot jorda og hindre at klodens temperatur løper løpsk.

#1 – VULKANUTBRUDD:

Nedkjøling og betongpropper avvæpner supervulkaner

© Giphy

Allerede i dag borer geologene ned i både vanlige vulkaner og supervulkaner som Campi Flegrei i Italia. Foreløpig er formålet å plassere overvåkingssensorer eller utnytte den geotermiske energien, men i framtiden kan teknikken også brukes til å stanse et forestående vulkanutbrudd. I en rapport fra 2018 har forskere sammenlignet i alt 38 forslag til hvordan supervulkaner kan avvæpnes. Noen av de mest lovende metodene er å ...

• Gjøre magmaen mindre

flytende, slik at den ikke stiger

opp like lett. Seigheten endres

ved å pumpe ned kjølemiddel i

vulkanen eller tilsette stoffer

som påvirker kjemien.

• Lette trykket i vulkanen. Det kan gjøres ved å pumpe opp en del av den smeltede massen eller slippe ut de gassene som kan danne bobler og framprovosere et utbrudd.
  • Styrke jordskorpen over magmakammeret, slik at det ikke så lett gir etter. Geologene kan for eksempel sette betongpropper i revner i krateret eller kjøle ned steinen over vulkanen.
  • Heve magmaens smeltepunkt ved å øke trykket. Det kan skje ved å legge materiale over magmakammeret eller skifte ut grunnvannet med en tyngre væske.
### #2 – METEORNEDSLAG: Atomsonde skyver på asteroide