Jordens kontinenter er helt livløse. Her er det verken dyr, trær eller andre planter – selv ikke mose har fått feste.

Vi har reist 635 millioner år tilbake i tid, og temperaturen på jorden har nettopp begynt å stige litt. I 90 millioner år har planeten vært dypfryst, og alt er tomt, goldt og dekket av is.

Men under overflaten er mikroskopiske sopper i gang med å transformere planeten til et beboelig sted for millioner av organismer.

Soppenes helt avgjørende rolle for livets frammarsj ble avslørt i begynnelsen av 2021, da kinesiske forskere offentliggjorde funnet av et eldgammelt soppfossil. Fossilet er det eldste tegnet på sopp på land og minst 130 millioner år eldre enn de eldste landlevende dyrene, som først dukket opp for 450–500 millioner år siden.

Soppfossil

Under mikroskopet kan vi se det 630 millioner år gamle soppfossilet. Soppen var en av klodens aller første landlevende organismer.

© Andrew Czaja/University of Cincinnati

Ifølge forskerne spilte den nyoppdagede soppen en avgjørende rolle i forvandlingen av jorden fra en frossen snøball til en livlig og artsrik klode. Soppen gjorde at fjell forvitret slik at bakken ble bedre egnet til plantevekst.

Senere har soppene inntatt stort sett alle områder av jorden: De tilbyr internett til planter, forvandler maur til zombier og kan bli nære allierte i kampen mot plastforurensning.

Men de kan også komme til å starte den neste pandemien og utrydde noen av de livsformene de var med på å bane vei for.

Planter logger på soppinternett

I dag består soppriket av om lag 1,5 millioner arter. Bare om lag 7 prosent har blitt registrert. Det skyldes først og fremst at mange av artene er encellede organismer, som for eksempel gjær, som er umulig å se med det blotte øye.

Sopp driver ikke fotosyntese, slik planter gjør, og de fordøyer heller ikke mat i et mage-tarm-system, slik dyr gjør. I stedet skiller soppene ut kraftige enzymer som bryter ned omgivelsene.

Selv om genetiske studier viser at de er nærmere beslektet med dyr enn med planter, utgjør soppene sitt helt eget rike.

De karakteristiske sopplegemene er bare en beskjeden del av soppenes samlede biomasse, og mange sopper danner ikke slike hatter i det hele tatt.

Det er under bakken soppen for alvor boltrer seg. Her vokser den viktigste delen av organismen, mycelet, som består av et nettverk av lange, tynne tråder som minner om planterøtter.

Myceler kan bli utrolig store, og i Oregon i USA, finnes verdens største organisme, og den lever under bakken. Mycelet til den såkalte honningsoppen dekker et areal på 965 hektar, noe som svarer til 1350 fotballbaner.

30 000 tonn veier verdens største organisme – honningsoppen i Oregon i USA.

Soppenes mycel blir også kalt «naturens internett», siden det lar planter kommunisere over store avstander.

Blir en plante angrepet av skadedyr, kan den via det underjordiske nettverket advare andre planter slik at de for eksempel kan rekke å øke mengden bitterstoffer i bladene.

Opp mot 90 prosent av alle planter er kolonisert av såkalte mykorrhiza-sopp i en allianse som er gunstig for begge parter.

Det underjordiske soppnettverket beskytter planterøtter mot bakterieinfeksjoner og sørger for å frakte vann og næring langveisfra. Som takk får soppen karbohydrater fra plantens fotosyntese.

Trær forsøker å kalle til seg sopper som kan kolonisere røttene sine. Soppene er nemlig en uunnværlig hjelp når trærne skal ta opp vann og mineraler.

Planter roper på sopper.

1. Planter roper på sopper

Trerøtter skiller ut signalstoffer som registreres av soppsporer i bakken. Sporene reagerer ved å sende ut såkalte hyfer i retning av planterøttene. Hyfene vokser sammen og danner et enormt nettverk som kalles mycel.

Sopper bryter seg inn i planterøtter

2. Sopp bryter seg inn i trerøttene

Hyfene penetrerer trerøttene og trenger inn i de enkelte plantecellene, der de skiller ut stoffer som sikrer at treet aksepterer soppens inntrenging. Dermed blir en rekke broer dannet mellom soppen og planten.

Vannforsyning stiger.

3. Vannet strømmer til langveis fra

Broene er gunstige for begge parter. Soppens mycel strekker seg over et større areal enn trerøttene og tar opp vann og mineraler langt borte fra, mens soppen belønnes med karbohydrater fra treets fotosyntese.

Noen plantearter er så avhengige av mykorrhiza-sopp at de ikke kan vokse uten dem.

Og siden de eldste fossilene av denne sopptypen er 400 millioner år gamle, tyder det på at mykorrhiza-sopp har hjulpet landplantene helt fra begynnelsen – for 450–500 millioner år siden.

Kjempesopp var 8 meter høy

Over bakken vokser sopplegemene, som er soppens svar på frukt. De har som oppgave å skille ut kjønnsceller, som kalles sporer, og som dannes i rillene på undersiden av hatten.

I motsetning til plantefrø er sporene så små at de ikke er avhengige av dyr for å bli spredt: Vind og vann kan transportere dem langt av gårde.

De forvandler maur til zombier og manipulerer klimaet med luftstrømningene. Soppene har utviklet en rekke snedige knep for å spre kjønnscellene sine og kolonisere kloden.

Sopplegeme danner luftstrømmer

Sopplegemet avgir vanndamp som senker temperaturen og skaper luftstrømninger rundt soppen. Dermed får sporene en ekstra dytt vekk fra den stillestående luften rett over bakken og spres over et større område.

©

Parasittsopp vokser ut av maur

Soppen Ophiocordyceps kan ta kontroll over maurhjerner. Mauren tvinges til å kravle opp i et tre før soppen vokser ut av maurens bakhode og gir fra seg sporer som kan drysse ned på nye maur på skogbunnen.

©

Sky av sporer sendes ut i luften

Røyksopp hoper opp sporer inne i sopplegemet og frigir dem først når den blir berørt av for eksempel et dyr eller en vanndråpe. Den største røyksoppen, Calvatia gigantea, inneholder opp mot sju billioner sporer.

Gjærsopper er aseksuelle

Ikke alle sopper sender ut sporer. Gjær formerer seg for eksempel ved at en celle danner en knopp som utvikles til en ny dattercelle. Over tid blir en celle på den måten til en hel befolkning av genetisk identiske gjærceller.

En vanlig sjampinjong kan danne opp mot 40 millioner sporer i timen, mens flatkjuke, som vokser på trestammer, produserer mer enn fem billioner, altså 5 000 000 000 000, sporer i løpet av et halvt år.

Og soppene har antagelig produsert enda flere sporer før i tiden.

Utgravinger av fossiler har avslørt at en kjempesopp for 360–470 millioner år siden ble mer enn åtte meter høy.

Prototaxites sopp

Prototaxites var den største organismen på jorden for 360–470 millioner år siden og målte over åtte meter i høyden.