Gul robot-ubåd på land

Intelligente roboter støvsuger havbunnen for plast

Over 90 prosent av plastavfallet i havet ligger på havbunnen. Nå skal et totalt selvstyrende system av roboter rydde opp etter oss.

Over 90 prosent av plastavfallet i havet ligger på havbunnen. Nå skal et totalt selvstyrende system av roboter rydde opp etter oss.

SeaClear

En gruppe av forskere fra anerkjente forskningsinstitusjoner over hele Europa har slått seg sammen i prosjektet SeaClear. De vil fjerne plastavfall fra havbunnen på en ny og effektiv måte.

Opprydning på havbunnen er normalt avhengig av mennesker, men SeaClear arbeider med et system der vi bare kan lene oss tilbake mens selvstyrende roboter utfører arbeidet.

Moderskip snakker med drone og UV-roboter

Systemet består av et moderskip som flyter på overflaten som en liten kommandosentral og leverer elektrisitet og datakraft til de andre robotene.

Over moderskipet flyr en drone som er utstyrt med kameraer og analyserer bilder av havoverflaten som kan brukes til å kartlegge konsentrasjonen av plastavfall.

4 roboter tar søpla

/ 5

En drone skanner vannoverflaten for flytende plast. Plast på overflaten er et tegn på at det også er plast på havbunnen.

1

Moderskipet leverer datakraft og strøm til de andre robotene, og så fungerer det som søppelbøtte for plasten som blir samlet sammen.

2

Sensorroboten svømmer rundt og bruker multispektrale kameraer og akustiske sensorer til å skille søppel fra dyr og planter.

3

Opprydningsfartøyet er utstyrt med sugekopper og en gripearm, slik at den kan samle opp plasten og frakte det tilbake til moderskipet.

4

Alle dataene fra robotsystemet sendes til landjorda, slik at ingeniørene kan følge med på arbeidet.

5
© Technische Universität München

Under havoverflaten svømmer to undervannsfartøyer. Det første er utstyrt med multispektrale kameraer som gjør det mulig å filme selv under dårlig sikt, samt akustiske sensorer, som den bruker til å identifisere plast. Den andre er et opprydningsfartøy som fjerner avfallet.

Data fra undervannsbåten sendes til moderskipet, der det kombineres med data fra dronen. Ideen er nemlig at hvis det i et område finnes mye plast på overflaten og i vannet, så gjør det også det på bunnen.

Når avfallet er identifisert, begynner opprydningsundervannsbåten sitt arbeid. Den er utstyrt med sugekopper og en gripearm, som den bruker til å samle opp plast og frakte det tilbake til moderskipet.

Gult moderskib til robot-ubåd

Det selvstyrende moderskipet får det travelt: 86 millioner tonn plast ender i verdenshavene hvert år, og ca. 90 prosent av det legger seg på havbunnen.

© SeaClear

Kunstig intelligens skiller bildekk fra bunndyr

Moderskipet er i konstant kontakt med landjorda, slik at mennesker kan holde øye med framskrittet og eventuelt gir robotene ordrer. Men menneskelig innblanding vil som regel være unødvendig.

Datamaskinen på moderskipet bruker nemlig kunstig intelligens til å analysere data fra dronen og den ene undervannsbåten. Forskerne er nå i gang med å lære den kunstige intelligensen å identifisere avfall og skille det fra planter og havdyr ved å vise den bilder fra enorme databaser.

SeaClear tester parallelt systemet sitt på 20–30 meters dybde i to miljøer der man forestiller seg at teknologien vil kunne brukes i framtiden: I Hamburgs havn, der sikten er ekstremt dårlig, og i et turistområde i nærheten av Dubrovnik i Kroatia, der sikten er fantastisk, men badegjester utgjør en sikkerhetsrisiko.

SeaClear skal utvikle sine selvstyrende plaststøvsugere over de neste fire årene med støtte fra EU. Målet er at systemet kan samle opp avfall med en 90 prosent suksessrate – til en 70 prosent redusert pris ift. å bruke dykkere.

Se UV-roboten teste evnene sin som plastjeger her: