Zophobas morio

Plastspisende superlarver kan hjelpe med å løse avfallskrisen

Den spiser seg gjennom isopor med uhemmet appetitt. Og forskere håper nå at zophobas-larvens underlige matvalg kan bryte ned plastmaterialet og sende det tilbake i naturens kretsløp.

The University of Queensland

Vitenskapen jobber på spreng med å finne mulige løsninger på den globale avfallskrisen, og kanskje kan den få en håndsrekning av zophobas-larven, som også går under navnet kjempemelorm, og som blir brukt som fôr.

En gruppe forskere ved universitetet i Queensland i Australia har funnet ut at den spesielle larven kan overleve på en diett som utelukkende består av isopor. Dette plastmaterialet blir brukt til mange ulike formål, blant annet i kjølebokser til fiskeindustrien og til isolasjon i bygninger.

Isopor er som all annen plast vanskelig å bryte ned. Dessuten smuldrer den lett og kan derfor fort ende opp i naturen og havet, men den finnes også i mengder på gigantiske søppelfyllinger.

Polystyren i tarmen på zophobas-larven

Zophobas-larven bryter ned plastmaterialet isopor ved å produsere et bestemt enzym. Det vil forskerne nå prøve å etterligne syntetisk.