Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Plast

Plast har funnet veien til mennesketomme steder på Nordpolen, og forskere frykter for dyrelivet.

Naturen - Miljø

Plast på Nordpolen viser hvor langt forurensningen sprer seg

Forskerne har aldri sett så mye forurensning på Nordpolen. Når isen smelter, kan forurensningen bevege seg nordover, og det kan få stor betydning for dyre- og plantelivet.

Plast er overalt. I havene, i storbyluften og i drikkevannet vårt. Og nå dukker det også opp steder der det ikke er mennesker. På noen av de mest isolerte områdene av Nordpolen.

Det var en gruppe britiske forskere som gjorde en høyst deprimerende oppdagelse da de fant store biter plast og isopor flytende i en sjø.

Har aldri sett så mye avfall før

Forskerne var overrasket over funnene, for det har ikke vært mennesker i området på flere tiår.

– I de 25 årene jeg har utforsket Arktis, har jeg aldri sett så store og synlige biter av avfall. Blokker av isopor lå på toppen av isen, forklarer Pen Hadow – en av forskerne i ekspedisjonen – til The Guardian.

Mange av de elvene som flyter ut i Nordishavet, er forurenset. Men tidligere har Arktis vært beskyttet av isen.

Frykter for dyre- og planteliv

Forskerne frykter at enda mer avfall vil finne veien til Nordpolen etter hvert som isen smelter.

Plastavfall skaper allerede problemer for dyrelivet verden over både i havet og på land. Forskere frykter at det samme vil skje på Nordpolen.

Nesten 12 millioner tonn plastavfall havner hvert år i havet, og forskere har påvist at det påvirker omkring 60 prosent av de fuglene, havpattedyrene, skilpaddene og fiskene som lever i og omkring vannet.

Også på landjorda finnes der utallige eksempler på at plast påvirker dyrelivet. Her ser vi en flokk ville elefanter på en fylling på Sri Lanka.

Plast i drikkevannet ditt

I forrige måned kom det frem at der er plast i det meste drikkevannet verden over. Det var forskere fra University of Minnasota i USA som hadde analysert drikkevann fra 159 steder verden over.

83 prosent av prøvene inneholdt mikroplast.