Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Papiravfall skal erstatte miljøskadelig isopor

Tyske forskere har funnet opp et bærekraftig alternativ til isopor, som kan brukes i framtidens matvaretransport og i motsetning til isopor lett gjenbrukes.

Denne artikkelen er redigert etter publisering, ettersom redaksjonen har blitt gjort oppmerksom på enkelte feil. I den opprinnelige utgaven sto det bl.a. at isopor ikke er nedbrytbart i naturen.

Forskere fra det tekniske universitetet i Dresden – TU Dresden – har funnet opp et miljøvennlig alternativ til ekspandert polystyren, bedre kjent som isopor. Fra gjenbrukbart papiravfall har forskerne klart å skape et svært isolerende materiale som lett kan brytes ned og gjenbrukes.

Isopor blir i naturen i 100 år

##
Vanlig isopor produseres av små kuler av polystyren – en slags termoplast – som under oppvarming utvides til mange ganger sin opprinnelige størrelse. Trykket i kulene utliknes for å forhindre kollaps, og kulene blir til slutt formet og avkjølt til det ønskede sluttproduktet. Resultatet er et materiale med en ekstremt lav tetthet, men veldig og varmeisolering.

Takket vært den voldsomme materialutvidelsen består isopor av omtrent 98 prosent luft og bare 2 prosent plast. Luftboblene, kombinert termoplasten, forhindrer varme i å strømme gjennom materialet.

Isopor brukes derfor ofte som emballasje – særlig til transport av matvarer – siden en isoporbeholder lett kan holdes enten varm eller kald. Baksiden av medaljen er at det populære materialet sliter hardt på miljøet, for det kan ta flere hundre år før det blir brutt ned.

Forskere har funnet isopor i magen på flere ulike havdyr, og det kan både blokkere tarmsystemet og utsette dem for farlige kjemikalier. De har blant annet fundet store biter isopor på Antarktis, der små leddyr også hadde fragmenter af plasttypen i magen.
.

Resirkulert papir skal holde på kulden

Det problemet har forskerne ved TU Dresden løst ved å ta plasten helt ut av ligningen. Hvordan det isoporlignende materialet produseres, er foreløpig en forretningshemmelighet, da materialet er utviklet i samarbeid med det tyske firmaet easy2cool.

Men ifølge forskerne involverer prosessen bearbeiding av en papirmasse som blandes og tørkes fram til man får en bestemt masse av cellulosefibre.

Som isopor har den en lav tetthet og isolerer både varme eller kulde. Det skyldes ifølge prosjektkoordinator Thomas Schrinner at cellulosen ikke leder varme i noen særlig grad, og faktisk er de foreløpige resultatene så gode at materialets isoleringsevne er vanskelig å skille fra isopor.

3 centimeter tykke matter av det nye miljøvennlige fibermaterialet laget av resirkulert papir (t.v.) og ren cellulose (t.h.). Materialet har en tetthet på om lag 30 kilo per kubikkmeter, mens isopor ligger mellom 10 og 45 kilo per kubikkmeter.