Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Hvide sko

Nytt materiale kan forvandle CO2 til klær og sko – med minimal energi

Forskere har funnet opp et materiale som kan suge ut CO2 fra luften og gjøre det om til et stoff som kan brukes i alt fra klær og sko til isolasjon og fugemasse. Og det beste av alt – prosessen krever nesten ikke energi.

Vitenskapen arbeider hardt for å finne metoder som kan bremse CO2-utslippene og sette en stopper for klimaendringene.

En av de siste årenes mest lovende metodene er å bruke en kjemisk katalysator til å fange CO2 og gjøre det om til et materiale som kan brukes i vareproduksjon. Det har imidlertid alltid vært et problem at metoden har vært svært energikrevende.

Men det har forskere ved Kyoto University nå funnet en løsning på.

Nytt materiale er 10 ganger mer effektivt

De har nemlig designet et materiale som består av såkalte porøse metallorganiske polymerer, også kalt PCP.

PCP består av metalioner som er lenken sammen av organiske molekyler. I det nye materialet er ionene av sink, og ifølge forskerne kan ionene fange inn CO2 10 ganger mer effektivt enn andre typer PCP.

Dessuten kan materialet etter bruk gjøres om til stoffet polyuretan, som kan inngå i produksjon av klær, sko, husholdningsartikler og isolasjon.

Men det viktigste av alt er at det nye materialet bruker veldig lite energi.

Årsaken ligger i materialets propellignende molekylstruktur. Når CO2 fanges opp av materialet, roterer strukturen på en slik måte at CO2 effektivt holdes fanget i materialet.

PCP materiale

Det nye materialet har en propellignende molekylstruktur som effektivt suger og fanger CO2.