Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Vinduer og træer

Gjennomsiktig treverk er det grønne alternativet til glass

Amerikanske forskere kan nå lage gjennomsiktig treverk på en bærekraftig måte. Materialet isolerer bedre enn vanlige glassvinduer.

Det er vanskelig å forestille seg et moderne hus uten glassvinduer. Det høres i hvert fall både mørkt og trist ut.

Men glassvinduer har en stor ulempe: De isolerer ikke særlig godt, og de er derfor dyre i energiregnskapet.

Nå har forskere ved University of Maryland kanskje løst problemet. De har nemlig eksperimentert med å gjøre treverk gjennomsiktig – og nå kan de faktisk gjøre det på en effektiv og miljøvennlig måte.

Celler suger til seg lyset

Vanligvis kan ikke lys trenge gjennom treverk. Det skyldes stoffene lignin og cellulose i cellene i treet.

Gennemsigtigt blad

Et blad under mikroskop. Forskerne bleker cellene med hydrogenperoksid og UV-lys, slik at stoffet lignin ikke absorberer lys.