Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Bakterier kan redde oss fra lystgass

Forskere har oppdaget en bakterie som kan bryte ned lattergass. Dermed kan bakterien være med på å redusere mengden drivhusgass i atmosfæren.

Wikipedia

En av de kraftigste drivhusgassene er dinitrogenmonoksid (N2O) – også kalt lystgass.

Gassen står for om lag 10 prosent av de menneskeskapte drivhusgassene og er 300 ganger mer effektiv til å holde på varmen enn CO2.

Når gassen først er sluppet ut fra for eksempel landbruk, blir den i atmosfæren i opptil 120 år.

Normalt vil bakterier gi fra seg lattergass når de bryter ned nitrogen-forbindelser, men Paracoccus-bakterien fjerner gassen i stedet.

© Richard Evans-Gowing, University of East Anglia, Norwich, UK.

Bakterie får oksygen ved å bryte ned gass

Det er derfor helt avgjørende for klimaet at vi begrenser utslippet av N2O, eller enda bedre: at vi trekker den ut av atmosfæren. Dette kan en bakterie ved navn Paracoccus denitrificans hjelpe oss med, viser nye eksperimenter.

Under normale forhold gir bakterier fra seg lystgass når de bryter ned nitrogenforbindelser i bakken eller havet, men denne bakterien er i stand til å gjøre det motsatte.

Forskerne utsatte den for ulike forhold, og det viste seg at Paracoccus har et «backupsystem» som den tar i bruk når den lever i et oksygenfattig miljø.

Det blålilla område på billedet viser hullet i ozonlaget over Antarktis. Dette hul kan lukkes endnu hurtigere med bakterien P. denitrificans.