Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Kan planter få kreft?

Planter kan få kreftlignende utvekster. Men det er fortsatt store forskjeller, blant annet i måten sykdommene oppstår på.

Planter får ofte sykdommer og defekter som minner mye om kreft. Likevel er det tre store forskjeller.

For det første oppstår plantekreft ofte på grunn av infeksjon eller skader fra for eksempel insekter – ikke på grunn av mutasjoner i cellene, som hos dyr og mennesker.

Den andre viktige forskjellen er at kreft hos planter ikke produserer metastaser.

Metastaser er nye kreftsvulster som oppstår fordi kreftceller spres via lymfesystemet eller blodet og slår seg ned andre steder i organismen.

I planter blir cellene der de er.

En infeksjon av jordbakterien Rhizobium radiobacter har utviklet seg til en kreftlignende utvekst på et bøketre.