Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Insektgift rammer nerver.

Hvordan virker insektgift?

Vi bruker alskens kjemikalier for å utrydde uønskede insekter, men blir stoffene brutt ned naturlig eller skader de dyrene i næringskjeden?

Insektgift er en kategori av skadedyrsmidler, plantevernmidler, som tar livet av insekter.

Noen plantevernmidler tar livet av insektet ved kontakt med for eksempel en sprøytet overflate eller ved mikroskopiske dråper i luften, mens andre gifter tas opp av de plantene som insektene spiser.

Noen insektgifter er organiske, altså karbonholdige, mens andre er uorganiske; for eksempel er nikotin et organisk stoff som blir produsert i naturen av planter, men kan også etterlignes kjemisk og brukes som insektgift.

Insektgift ødelegger nervebanene

Noen plantevernmidler fungerer som nervegifter. Det gjelder blant annet DDT, som ødelegger insektets nerver.

De såkalte neonikotinoidene får insektet til å miste kontrollen over musklene sine, slik at det til slutt dør.

Gamle gifter blir faset ut

Uorganiske gifter er basert på andre stoffer som for eksempel kvikksølv, arsen eller kobber. Det gjelder særlig de eldste insektgiftene som ble brukt fra slutten av 1800-tallet opp til omkring andre verdenskrig. I dag har de uorganiske plantevernmidlene stort sett blitt faset ut til fordel for de organiske.

En av de tidligste og mest effektive organiske insektgiftene er diklordiphenyltrikloretan, DDT, som fungerer som nervegift i stil med den kjemiske våpenet sarin.

Insektgift spredes på mark.