Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

© SCHMIDT OCEAN INSTITUTE
Naturen - Havet

Utflukt til havets bunn

Våren 2020 dro en australsk ekspedisjon ut mot uutforskede undervannskløfter. Utstyrt med en fjernstyrt undervannsrobot utforsket de havets dypeste avkroker.

Verdensrekord – Sammensatt dyr er 45 meter langt.

Ekspedisjonen, som ble ledet av Schmidt Ocean Institute, fant i løpet av den fire uker lange turen et rekordstort eksemplar av Siphonophore apolemia. Med sine 45 meter er dyret, som er sammensatt av flere tusener organismer, verdens lengste.

SCHMIDT OCEAN INSTITUTE

Kurs mot dypet – Forskere kartlegger to dype undervannskløfter ved Australias vestkyst

1. mars 2020 ankom forskningsskipet Falkor til to uutforskede undervannskløfter nær Ningaloo Canyons ved den australske vestkysten. Formålet var å kartlegge områdets biologiske mangfold, som hittil har vært ukjent.
Schmidt Ocean Institute

Lang dukkert – Undervannsroboten dykker i opptil åtte timer.

Den fjernstyrte undervannsroboten SuBastian kommer opp til overflaten etter et dykk på 4500 meter utenfor vestkysten av Australia. 20 dykk og 181 timer under havets overflate blir det til for robotfartøyet som dokumenterer 30 nye arter på sin ferd.

Djuphavsdetektiv – robotarm undersöker havsbotten

Undervannsfartøyet er utstyrt med to fjernstyrte robotarmer som samler inn av prøver fra havbunnen, blant annet planter, jordavleiringer og koraller. Prøvene gir forskerne en unik kunnskap om klimaets påvirkning av økosystemet over mange tusen år.

SCHMIDT OCEAN INSTITUTE

Sjelden fangst – Minihummer marsjerer på havets bunn.

Forskerne fanger et eksemplar av en spesiell hummer (squat lobster på engelsk) som aldri før er observert i vestaustralsk farvann. Hummeren lever på havbunnen og kommer i alle regnbuens farger. Ofte er den ikke større enn en lillefingernegl.

På operationsbordet – Slimete sjøstjerne kommer under kniven.

I våtlaboratoriet på dekket av fartøyet Falkor tar forskerne DNA-prøver av en dyphavssjøstjerne – også kalt en slimstjerne. Dyret har veldig sjelden blitt undersøkt, og forskernes prøver avslører nye sider av dyrets særegne biologi og levemåte.

Schmidt Ocean Institute

Ny art – fargerik polypp strekker seg en meter over havbunnen

2500 meter nede i dypet finner forskerne denne meterhøye polyppen som sannsynligvis er en helt ny art. Polypper er myke dyr med en munn i sentrum omringet av fangarmer. De lever i kolonier og produserer korallrevenes skjelett.