© DALIBOR MATÝSEK/TECHNICAL UNIVERSITY OF OSTRAVA

Gjett et mikroskopbilde: Slimsopp eller karies?

Væsker, flimmerhår og celler fremstår i glitrende farger og fabelaktige former når forskerne med avanserte mikroskoper viser oss verden i et helt nytt perspektiv. I mikroverdenen kan selv velkjente objekter være vanskelige å kjenne igjen på helt nært hold. Kan du?

1. november 2018 av Stine Overbye

I gamle dager sa folketroen at slimsopp var rester av sluknede stjerner som hadde ramlet ned fra himmelen og besatt magiske egenskaper.

Sporangiene, som står på rekke og rad på bildet, er de langstilkede organene der slimsoppen danner sporer.

En spore utvikler seg til en liten amøbe som både er i stand til å krype omkring som en omvandrende slimklatt og til å sette frukt i forskjellige farger.

Selv om slimsoppen har vært kjent av vitenskapen i flere hundre år, kan forskerne ikke helt forstå denne besynderlige organismen, som f.eks. formerer seg ved sporer som vanlig sopp, men likevel ikke er en sopp.

Tidligere har den vært beskrevet som både en plante og et dyr, men i dag er slimsoppen lagt i rotekassen med protister – en gruppe organismer som verken er dyr, planter eller sopp.