Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

© David Maitland
Naturen

Gjett et mikroskopbilde: Hud fra sjøpølse eller hammerhaiens sædceller?

Væsker, flimmerhår og celler fremstår i glitrende farger og fabelaktige former når forskerne med avanserte mikroskoper viser oss verden i et helt nytt perspektiv. I mikroverdenen kan selv velkjente objekter være vanskelige å kjenne igjen på helt nært hold. Klarer du det?

Med sin rynkete hud minner den om en grønnsak, og noen arter av **det særpregede og gummiaktige havdyret **sjøpølse kalles også for sjøagurker.

Sjøpølser har et innvendig skjelett som i stedet for å bestå av benstruktur er redusert til bitte små kalkplater eller pigger.

Under mikroskopet åpenbarer sjøpølser disse piggene som ligger spredd i den læraktige huden og ligner ankere.

Kalkplatenes utseende varierer fra art til art og antar også andre fascinerende former som hjul eller kroker.

Ved å studere piggenes form kan forskere identifisere arten. De fleste sjøpølser blir 10–30 centimeter, men enkelte arter kan bli over én meter.

TILBUD TIL DEG: Kom tett på vår mikroskopiske verden

Huden din har 5 millioner porer, en flue har 4000 linser i hvert øye, og den skjermen du ser på, består av over 3 millioner små røde, grønne og blå lamper. Med Illustrert Vitenskaps populære WIFI-mikroskop – som forstørrer 1000 ganger – kan du se alt sammen.

Men skynd deg - i fjor ble det raskt utsolgt!