Shutterstock

Forskere: T. rex brukte verktøy og var kulturell

T. rex hadde nok hjernekraft til å bruke verktøy og inngå i en primitiv kultur, viser en studie.

Frådende og fryktinngytende, men ikke i besittelse av noen framragende forstand. Slik blir dinosaurene, og særlig Tyrannosaurus rex, ofte portrettert på film.

Men det er høyst sannsynlig en myte, viser en ny studie.

Ved å sammenligne hjerner hos fugler – dinosaurenes nålevende slektninger – med kraniet fra en Tyrannosaurus rex har en amerikansk forsker kommet fram til at de store dinosaurene sannsynligvis hadde hjernekapasitet til både å bruke verktøy og ha en form for kultur.

HØR hjerneforskeren bak studien forklare sammenhengen mellom T. rex og fuglehjerner her

Fuglehjerner kaster lys over T. rex-intelligens

Det er vanskelig å gi et presist bilde av hvordan hjernen til Tyrannosaurus rex har sett ut. Bløtvev, som hjerner, brytes ned raskere enn knokler, og man har derfor ingen hjernefossiler fra den store dinosauren å ta utgangspunkt i.

I stedet har forskerne begynt et annet sted – inne i hodet på dagens fugler, som stammer fra samme forfedre som dinosaurene.

Hjerneforskeren Suzana Herculano-Houzel har undersøkt antallet hjerneceller hos tidlige fugler som emuer, som er relativt nær dinosaurene i det evolusjonære stamtreet. Deretter har hun ganget opp tallet slik at det stemmer med størrelsen på hjernen hos en T. rex.

Resultatene holder bare hvis hjernene hos de utdødde dinosaurene faktisk var skrudd sammen som hos dagens fugler.

T. rex var like intelligent som aper

Ifølge Herculano-Houzels utregninger har hjernen hos en Tyrannosaurus rex inneholdt nesten 3,3 millioner såkalte «telencefalliske nevroner».

Det er høyt utviklede hjerneceller som spiller en rolle i avanserte hjernefunksjoner.

Og her scorer T. rex på samme nivå som dyr vi vanligvis regner for svært intelligente. Bavianer har ifølge Herculano-Houzel omkring 2,8 millioner av de høyt utviklede hjernecellene.

At T. rex har like mange avanserte hjerneceller som bavianer, utfordrer dagens oppfatning av den store, kjøttetende dinosauren.

I filmer som Jurassic Park har det enorme reptilet ofte blitt skildret som et blodtørstig, men uintelligent uhyre. Og det har ifølge Herculano-Houzels studie ikke så mye med virkeligheten å gjøre.

Hvis den store dinosauren virkelig hadde like mange avanserte hjerneceller som bavianer, ville den være i stand til å løse oppgaver ved hjelp av verktøy og inngå i en primitiv form for kulturelt fellesskap med artsfellene sine.