Forhistoriske eggeskall avslører hemmelighetene til utdødd kjempefugl

DNA-studie av fossile eggeskall fra den utdødde gigantiske elefantfuglen fra Madagaskar forteller om denne kjempens levemåte og gir indikasjoner om ny art.

elefantfugl klækker illustration

En illustrasjon av en elefantfugleunge som klekker fra egget sitt.

© Bonnie Koopmans

Fram til for tusen år siden travet den nå utdødde gigantiske elefantfuglen rundt på Madagaskar. Med en høyde på tre meter og en vekt på opp mot et tonn kunne den ikke fly, akkurat som den beslektede strutsen.

På grunn av varme og fuktige forhold på den østafrikanske øya er det ikke funnet så mange fossiler eller skjelettrester av fuglen, og den er derfor et stort mysterium for forskere.

Nå har en internasjonal forskergruppe ved Colorado-universitetet i Boulder i USA og Curtin University i Australia fått en dypere innsikt i fortidsfuglen etter DNA-analyser av elefantfugleeggeskall.

Resultatene, som er offentliggjort i tidsskriftet Nature Communications, forteller om fuglens leveforhold, men de avslører også en ny art.

Eggeskall gjemmer på DNA

Forskerne har foretatt en såkalt fylogeografisk analyse av 960 ulike biter av elefantfugleeggeskall som er funnet på 291 ulike steder på Madagaskar.

Her kunne de undersøke arveanleggene i eggeskallene ved å analysere det såkalte mitokondrielle DNA-et der elefantfuglens arter og evolusjonære historie kan kartlegges.

Det tykke eggeskallet er perfekte til å beskytte DNA. På samme måte som skallene har beskyttet en fugleunge, kan de beskytte den fysiske kjemien og det organiske materialet med DNA i opptil 10 000 år.

emuæggeskal sammenlignet med lefantfugleæggeskal

Her er elefantfugleggeskall (det lyse bakerst) sammenlignet med et skall fra et emuegg (det svarte). Elefantfugleggeskallet kan bli opptil tre ganger så tykt som eggeskallet fra et emuegg.