Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Bibelens plager vender tilbake

Gresshoppesvermer, resistente bakterier og voldsomme haglskurer. Med klimaendringer som viktigste drivkraft utsettes jorden for ulykker av bibelske proporsjoner – men i motsetning til antikkens egyptere kan vi i dag gjøre noe med dem.

Blod:

Lenser skal bremse blodrødt oljeutslipp

I mai 2020 lekket minst 17 500 tonn dieselolje fra en kollapset oppbevaringstank ut i elven Daldykan i Sibir.

Katastrofen inntraff ifølge eieren fordi permafrosten under tanken smeltet. Permafrost forekommer der gjennomsnittstemperaturen er under -2 °C, men i takt med klimaendringene er grensen for permafrost trukket nordover med i gjennomsnitt 1 kilometer i året.

Det skaper enorme problemer for bygninger, veier og oljeanlegg, som plutselig står på søle i stedet for fast grunn.

Vannet i elven Daldykan i Sibir ble farget rødt da permafrosten smeltet og en oljetank sprang lekk. Oljeutslippet ble demmet opp ved hjelp av lenser.

© Transneft PJSC/EPA/Ritzau Scanpix

I begynnelsen av juli 2020 hadde oljefirmaet ifølge egne beregninger fjernet opp mot 90 prosent av oljen ved hjelp av lenser og pumper.

I de siste 20 årene har det vært mer enn 700 oljeutslipp, men flere nye opprydningsteknologier er under utvikling.

I 2019 offentliggjorde australske forskere for eksempel et skumprodukt som effektivt suger opp olje.

Frosker:

Babypadder skal lære rovdyr å holde seg unna giftig art

Mens det i Bibelen regnet med frosker, er Australia i dag utsatt for en selvforskyldt paddeplage. Agapadden, som stammer fra Sør- og Mellom-Amerika, ble innført til det nordøstlige Australia i 1935 for å bekjempe biller i sukkerplantasjene.

Det egnet padden seg dårlig til, men likevel formerte den seg raskt. Siden har den spredt seg med lynets hastighet langs kysten mot vest og sør og får nå hjelp av stigende temperaturer.

Agapadden skiller ut den dødbringende nervegiften bufotoksin fra kjertler på ryggen.

Giften er sterk nok til å ta livet av for eksempel ferskvannskrokodiller og truer flere arter med utryddelse.

Paddeinvasjonen kan ikke stanses, men nå har biologer fra Verdens naturfond funnet en overraskende metode til å dempe den katastrofale effekten.

Mens paddene er små, er ikke giften like farlig, og derfor har forskerne begynt å sette ut unge agapadder foran den fremrykkende paddefronten.

Ideen er at rovdyrene lærer giften å kjenne, slik at de holder seg unna de dødbringende voksne.

Mygg:

Ny genteknikk avler vekk malaria

Myggen er verdens farligste dyr. Stikkene smitter hvert år 700 millioner mennesker med parasitter, bakterier og virus som gir sykdommer som malaria, gulfeber og denguefeber.

Klimaendringer øker antallet mygg, men nå tar forskerne genteknologi til hjelp. Genetikere kan for eksempel endre på myggens formering, slik at alt avkom blir hanner.

En annen metode er å sette inn et gen som gjør myggen ute av stand til å være vert for den parasitten som fører til malaria.

I begge tilfeller vil forskerne spre det redigerte DNA-et ved hjelp av en såkalt gen-driver.

Normal nedarving

1. Mutasjonen sitter på det ene genet

En mygg (far) får et nytt gen som for eksempel beskytter mot malariaparasitten, på det ene av genene i et genpar. Avkommet får halvparten av genene sine fra den modifiserte faren og halvparten fra den normale moren.

Normal nedarvning

2. Det muterte genet spredt langsomt

Sannsynligheten for at avkom av en genmodifisert mygg selv får det nye genet, er 50 prosent. Statistisk sett arver halvparten av myggens avkom mutasjonen, som derfor spres langsomt i myggbestanden.

Nedarving Med gen-driver

1. Det muterte genet retter partnere sin

Et nytt gen med et genredigeringsverktøy settes inn i en mygg. Tidlig i myggens utvikling klipper genet over det andre genet i genparet og setter inn en kopi av seg selv. Avkommet arver det nye genet.

Nedarving Med gen-driver

2. Genet spres til alt avkommet

Mutasjonen spres til store deler av myggbestanden i løpet av få generasjoner fordi alt avkommet arver en kopi av det nye genet når en genmodifisert mygg får avkom med en vanlig mygg.

Shutterstock & ken ikeda Madsen

Genene sitter på kromosompar med to gener overfor hverandre. Med gen-driver-metoden setter forskere inn et gen som kopierer seg selv over på samme sted, slik at myggen får et genpar med to like gener.

Normalt blir et innsatt gen bare nedarvet til halvparten av myggens avkom, men med to like gener i genparet får alt avkom det nye genet.

Byller:

Kunstig intelligens finner nytt våpen mot bakterier

Siden antibiotika ble utbredt på 1950-tallet, har bakteriene blitt mindre og mindre mottakelige. Forskerne snakker om at de utvikler resistens.

Det har blant annet ført til flere tilfeller av byller – betennelsesfulle lommer under huden – som kan oppstå overalt på kroppen.

Byller framkalt av resistente bakterier er vanskelige å behandle, og det er et voksende problem.