Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Bakterier trives i verdens mest fiendtlige miljøer

På jorda finnes ekstreme miljøer som ville knekke selv de tøffeste og mest velutstyrte eventyrere. Men for verdens mest hardføre liv – bakterier – er verken intens stråling, manglende oksygen eller etsende syre noen hindring.

Marianegropen

Bunnen av Marianegropen ligger elleve kilometer under havoverflaten, og er verdens dypeste havgrav. Trykket per cm2 er så voldsomt at det svarer til en fullvoksen elefant som står på tommelfingeren din.

Det er ikke noe sollys her, og temperaturen er like over null grader, men flere mikroorganismer bor her likevel. En forskergruppe har faktisk funnet tegn på at bunnen har mer bakterieaktivitet enn steder som ikke ligger på langt nær like dypt.

Det skyldes antagelig at organisk materiale fra døde dyr samler seg på bunnen av den traktformede graven.

Mponeng-gruven