Spyttet ditt er fullt av gift

Tennene dine borer seg gjennom huden. Like etter ligger offeret på bakken med likblek hud og oppspilte øyne. Ny forskning avslører at mennesker med dødelig gift snart kan bli en realitet.

Shutterstock & Claus Lunau

Dypt inne i spyttet ditt skjuler det seg et virvar av giftige stoffer. Hvis de havner i blodet til et annet menneske, kan de klippe opp proteinene i blodet, sørge for fritt fall i blodtrykket og få blodet til å fosse ut av kroppen.

Det er ikke en grøsserhistorie – det er virkelighet. I dag forekommer giftstoffene i så små mengder at fiendene dine kan puste lettet ut.

Men ny forskning viser at den situasjonen kan endre seg i framtiden.

Mennesker utvikler seg 100 ganger raskere i dag enn vi har gjort tidligere.

En studie foretatt av forskere ved Okinawa tekniske høyskole i Japan har avslørt at mennesker har den genetiske verktøykassen som er nødvendig for å produsere en kraftig gift.

De japanske forskerne fant et enormt nettverk av gener som er involvert i produksjonen av gift i en hoggorm på Taiwan. Nettverket er eldgammelt og finnes også i genene til mennesker og mange andre dyr.

Oppdagelsen forklarer hvordan gift har oppstått mange ganger på tvers av dyreriket i en rekke ubeslektede arter – og åpner for en framtid der mennesker kan ha dødelig gift.

Gift har oppstått 80 ganger

Gift er et effektivt våpen i dyreriket. Vanligvis slår giften ut offeret ved å paralysere nerver, bryte ned muskler eller påvirke hvor tykt blodet er.

Omkring 200 000 dyrearter bruker gift, blant annet mange slanger, firfisler, maneter, fisk, snegler, bier, tusenbein, maur, skorpioner, edderkopper og pattedyr.

Hver av dem har utviklet sin egen metode for å få giften inn i offeret. Slanger bruker hoggtenner, bier bruker en brodd, kjeglesnegler avfyrer harpuner, og nebbdyret bruker klør, mens komodovaraner nøyer seg med giftig spytt som trenger inn når de biter.

slow lorises
© Seregraff/Shutterstock

Pattedyr forgifter fiendene sine

Smerte, lammelse og døende vev – pattedyrene kan også hevde seg når det gjelder kraftig gift – til og med dødelig. Også arter som ved første øyekast ser harmløse ut, kan være giftige.

De giftige artene bruker ulike blandinger av farlige stoffer. Felles for dyrenes gift er at de er spekket med såkalte peptider og proteiner som begge består av kjeder av aminosyrer og produseres ut fra instrukser i DNA-et.

Hvert av de giftige stoffene kan spores til et spesifikt gen, og det har gitt forskere mulighet til å kartlegge giftene og hvordan de har utviklet seg.

De genene som er ansvarlige for å danne giftstoffer, har en gang hatt helt andre funksjoner. Noen er for eksempel nært beslektet med gener i immunforsvaret, mens andre stammer fra gener som har dannet fordøyelsesenzymer.

Men selv om forskerne har lært mer om giftenes funksjon, utvikling og mangfold, har ikke de genetiske analysene gitt svar på hvorfor gift har oppstått uavhengig av hverandre mer enn 80 ganger i dyreriket.

Mennesker har gener for gift

Ny forskning ved Okinawa tekniske høyskole har funnet nøkkelen til giftens enorme utbredelse blant dyrene. Forskerne undersøkte genomet fra den asiatiske hoggormen Protobothrops mucrosquamatus for å finne gener som bidrar til produksjonen av gift.

I stedet for bare å se på gener som er direkte ansvarlige for dannelsen av giftige peptider og proteiner, så forskerne også på alle de genene som aktivt bidrar til produksjonen ved for eksempel å kontrollere mengden giftstoffer eller hjelpe med å folde proteiner slik at de fungerer optimalt.

Forskernes analyse avslørte et enormt nettverk av mer enn tre tusen gener som bidrar til framstillingen av gift.

Slange Pit viper

Forskerne oppdaget flere tusen aktive gener i giftkjertlene hos hoggormen Protobothrops mucrosquamatus. Slangens bitt kan i sjeldne tilfeller være dødelig.

© Staffan Widstrand/Wild Wonders of China

Det store nettverket finnes i alle krypdyr, fugler og pattedyr – både de giftige og alle de andre – og må derfor ha oppstått i en fjern stamfar for hundrevis av millioner år siden.

Det betyr at selv om evolusjonen i det store og hele bare har ført til relativt få giftige dyr, eksisterer potensialet i et hav av andre dyr, som for eksempel hunder, høner, mus, aper – og mennesker.

Oppdagelsen av det store nettverket gir svar på hvordan mange ubeslektede arter har utviklet gift uavhengig av hverandre opp gjennom tidene. Fundamentet har nemlig vært til stede fra begynnelsen, og for arter som har levd under de rette omstendighetene, har det vært relativt enkelt å oppgradere nettverket til å produsere gift.

Spyttet ditt er giftig

Den nye studien bekrefter også at giftkjertler er utviklet fra spyttkjertler – noe forskerne lenge har mistenkt, men først nå har bevist.

Menneskers spyttkjertler bruker mange av de samme genene som brukes av giftkjertler, og flere av enzymene i spyttet minner om giftige proteiner.

Mange giftstoffer stammer fra en gruppe enzymer som kalles serinproteaser, og som kan klippe proteiner i mindre stykker. Evnen til å bryte ned proteiner er livsnødvendig i alle organismer, og mennesker har blant annet en gruppe av serinproteaser som kalles kallikreiner.

Slange med gifttenner
© Getty Images

Hvilket stoff er verdens giftigste?

Bare 150 nanogram vil drepe deg. Likevel får mange mennesker sprøytet det frivillig inn i kroppen. Les mer om verdens farligste gift her:
Verdens mest giftige stoffer

Kallikreiner finnes i mange typer vev – alt fra huden og bukspyttkjertelen til nervesystemet og spyttkjertler – og har en lang rekke funksjoner i kroppen. De er særlig aktive i spyttet, der de bryter ned proteiner både i mat og i mikroorganismer som skal bekjempes.

Dessuten bidrar kallikreinene til cellenes daglige husholdnings- og oppryddingsarbeid.

Evnen til å bryte ned proteiner kan imidlertid også brukes destruktivt, og det er her giftstoffer kommer inn i bildet. Mange av dyrenes giftstoffer er serinproteaser som i stedet for å bryte ned mikroorganismer eller proteiner i maten har gått over til å bryte ned essensielle proteiner i dyr – vanligvis i blodet eller nervene.

Enzymer i spyttet kan få blodet til å fosse ut av blodkar – med fatale konsekvenser. I dag finnes de i ufarlige konsentrasjoner, men med noen få mutasjoner kan evolusjonen skru opp mengden.

1. Gift klipper opp proteiner

Spyttet vårt inneholder enzymer som kalles kallikreiner (hvitt) som i blodet kan klippe opp proteinene kininogen (oransje) og plasminogen (gult). Da får man to typer fragmenter som kalles henholdsvis bradykinin og plasmid.

2. Bradykinin senker blodtrykket

Bradykinin (oransje) binder seg til reseptorer på blodkarenes vegger og får karene til å utvide seg slik at blodtrykket faller. I verste fall kan det medføre en dødelig sjokktilstand. Bradykinin kan dessuten bidra til alvorlig inflammasjon.

3. Plasmin lar blodet strømme

I et sår holder proteinet sammen fibrin (hvite tråder), blodceller og blodplater i en klump som stanser blødningen. Men plasmin bryter ned fibrin slik at klumpen faller fra hverandre og blodet bare fortsetter å fosse ut.

Hos de giftige dyrene er konsentrasjonene av enzymene mye høyere enn hos andre dyr, noe som er avgjørende for effekten av giften. Selv helt vanlige serinproteaser kan ha skadelige virkninger hvis konsentrasjonen blir høy nok.

Forsøk har blant annet vist at konsentrerte kallikreiner fra musespytt – som vanligvis ikke betraktes som giftig – kan drepe hamstere og rotter ved å senke blodtrykket drastisk.

De fatale konsekvensene av musenes kallikreiner gjør at det ikke er noe helt klart skille mellom giftige dyr og alle andre – og åpner mulighetene for at mennesker kan utvikle giftige bitt. Noen få endringer i de genene som justerer mengden kallikreiner i spyttet vårt, er kanskje nok til å gjøre oss giftige.

Evolusjonen går raskt

Noen forskere mener at menneskets evolusjon har gått i stå. I dag er det ikke lenger genene som avgjør om arten vår overlever, men i stedet utviklingen av ideer, teknologi og kulturer. Takket være teknologi og medisin overlever folk alvorlige skader og sykdommer – og viderefører gener som den nådeløse naturlig seleksjon ville ha fjernet.

Men ifølge andre forskere er ikke teknologiutviklingen ensbetydende med at den genetiske utviklingen vår har opphørt. I 2007 oppdaget en amerikansk forskergruppe at mennesker har utviklet seg om lag 100 ganger raskere i løpet av de siste 10 000 årene enn på fire millioner år.

En framtid der mennesker er helt annerledes enn i dag, er altså ikke usannsynlig.

kranium spytkirtler

Mennesker har seks primære spyttkjertler og flere andre som er mindre. Kjertlene skiller ut enzymer som ligner giftstoffene hos for eksempel hoggorm.