Læreren din ser forventningsfullt på deg. Det gjør sensor også. Du har lest i flere måneder – men nå husker du ikke et ord.

Når det berømmelige jernteppet går ned, er det et resultat av av nervøsiteten har overtatt hjernen. Du kan få så kraftig angst at du ikke tenker klart. Men det finnes råd.

FØR DU LESER: Lag en realistisk studieplan

Hvis pensumet ditt er enormt, er det like greit å være realistisk og kutte ned allerede fra begynnelsen. Hvis det tar altfor lang tid før du innser at studieplanen er urealistisk, setter kroppen din i gang en akutt stresstilstand når den viktige dagen nærmer seg.

MENS DU LESER: Ta pauser

Sørg for å ta pauser der du kommer deg vekk fra lesingen. Bruk dem bl.a. på å trene, sove og spise variert – på den måten gir du hjernen best mulige betingelser for å lagre ny kunnskap og holde nivået av stresshormoner nede.

FØR EKSAMEN: Sett ord på angsten

Skriv ned hva du er redd for. Forskning viser at det reduserer mengden angst i eksamenslokalet. Det er et psykologisk triks idrettsfolk også benytter seg av.

PÅ EKSAMEN: Trekk pusten

Hvis du hyperventilerer, får du ikke nok oksygen til hjernen, og derfor kan du ikke tenke klart. Samtidig får du hjertebank, blir svimmel og kan få en prikkende fornemmelse i fingre og tær. Hvis du for eksempel trekker inn pusten mens du teller til fire, holder pusten et par sekunder og puster ut mens du teller til fire igjen, kan du påvirke det såkalte autonome nervesystem, som styrer kroppens angstreaksjoner.