En bananflue-hann er langt mer aggressiv i sin seksuelle atferd enn en hunn. Når han er utmattet, vil han heller ta en lur enn å vise seg fram for kvinnfolk.

Søvn eller sex – når behovene er i konflikt

Hva skjer når to av våre mest grunnleggende behov – sex og søvn – kolliderer? Velger vi å hengi oss til Ole Lukkøye eller til kjæresten? Og er det forskjell på hanner og hunner?

3. august 2017 av Berit Viuf

Forskere i USA og Kina har studert bananfluers hjerner og funnet ut at hanner som berøves for søvn, lar være å gå på damejakt. Hunner vil derimot gjerne ha litt hanky-panky selv om de er overtrøtte.

Du tenker kanskje at det er forskjell på søvn- og sexvanene til bananfluer og mennesker. Men artene deler mange gener, så bananfluer brukes til å finne biologiske trekk som studeres videre hos mennesker.

Når en overtrøtt hann prioriterer hvile over sex, kan årsaken være at det er vanskelig å spre gener hvis han sovner under akten. Det er mer lønnsomt å fylle på søvnkontoen og ta igjen det tapte senere.

Ulike hjerner

Forskerne lurte på hvorfor hunner aksepterte sex selv når de var utkjørt. Forklaringen fant de i hjernene til de to kjønnene.

Hos hannen avgjøres paringsatferd av en liten klump hjerneceller som kalles P1. De gjør at han kurtiserer hunner. Hunnen har normalt ikke P1-celler, og det gir henne en mindre aggressiv seksualitet. Hun oppsøker ikke hanner selv, men hvilken beiler hun vil pare seg med.

P1-celler blir «bedøvet» når hannen mangler søvn. Derfor slutter han å jakte på damer. Når forskerne aktiverte P1-celler kunstig, ble igjen paringslysten sterkere enn trangen til å sove.

Ja til egnede gener

Hunner, som ikke har P1-celler, ble ikke påvirket på samme måte av søvnmangel. Hun ble sløvere, men aksepterte likevel sex.

Forskerne mener det er fordi hunner ikke kan tillate seg å avvise en egnet beiler hvis hun skal sikre de beste genene for sitt avkom.